
Abonneren
Vacatures
- Fruitteler / gewasverzorger boomkwekerij
- Teeltspecialist
- Accountmanager
- Ervaring in Mexicaanse tuinbouw
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
- Teamleider Productie
- Productiemedewerker
- Medewerker Sales Support
Top 5 - gisteren
- Cees den Boer, medeoprichter Svensson Nederland, overleden
- Energievreters? Steeds meer Westlandse tuinders gebruiken nu al bijna geen gas meer
- Met Pasen toch weer uitgebreide bloemenpracht van Nederlandse kwekers op Sint Pietersplein
- Crisisupdate: TTF-gasprijs duikt onder 40 euro
- CosMic Plants minimaliseert energieverbruik met IIVO klimaatcomputer
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
TLN pleit voor instellen Fast Lane en snelle verwijdering vluchtelingenkamp
"Vluchtelingen maken dagvers transport naar VK onmogelijk"
ransportbedrijven moeten nu al lading weigeren omdat ze niet kunnen voldoen aan de leveringstijden die opdrachtgevers eisen. Bovendien kunnen bedrijven de investeringen in veiligheid van goederen en chauffeurs niet doorberekenen. TLN gaat met de autoriteiten in gesprek over een "Fast Lane" in Calais voor geaccrediteerde vervoerders om vertragingen te minimaliseren. Bovendien moet Frankrijk ook de eerder gemaakte afspraken over het verplaatsen van het kamp bij Calais zo snel mogelijk nakomen.
Accreditatie
Bedrijven die voldoen aan de zware beveiligingseisen van de UK Border Force voor chauffeurs, vracht en vrachtauto kunnen nu reeds geaccrediteerd worden. Om aan deze eisen te voldoen, moeten transportbedrijven flink investeren. Deze investeringen gaan verder dan de fysieke beveiliging van de vrachtauto. Chauffeurs moeten ook getraind worden in het uitvoeren van inspectie- en beveiligingsprocedures. Geaccrediteerde bedrijven moeten naar het oordeel van TLN dan ook het voordeel hebben om snel de toegangsprocedures tot de trein te doorlopen en zo min mogelijk last hebben van vertragingen.
Geen alternatieven
Vervoerders hebben op dit moment geen goed alternatief voor de treinverbinding tussen Frankrijk en Engeland. De hoge frequentie van de trein bij Calais, ongeveer 5x per uur, maakt het gebruik van de tunnel ideaal voor het transport van dagverse Nederlandse producten. Bovendien is dit met drie kwartier de snelste overtocht. Een overtocht met de ferry, bijvoorbeeld vanaf Duinkerken, kost minimaal twee uur en is ook duurder. Gesprekken met opdrachtgevers over het doorberekenen van hogere kosten en langere transporttijden zijn op dit moment vrijwel onmogelijk.
Instellen Fast Lane, snelle verwijdering kamp
Een Fast Lane is een aparte baan voor vrachtauto's die alleen toegankelijk is voor auto's van geaccrediteerde bedrijven. Met de instelling van een "Fast Lane" wordt de overlast voor transportbedrijven wat betreft vertragingen beperkt.
De onveiligheid rond Calais door de aanwezigheid van het vluchtelingenkamp wordt hiermee niet weggenomen. Frankrijk moet dan ook snel werk maken van de gemaakte afspraak om het kamp te verplaatsen. Echter de berichten van 3 november jl. over het aanbrengen van betere voorzieningen in het kamp, duiden eerder op stabilisatie dan op verplaatsing.
Meer informatie:
TLN
Renée Reijers
T: 06-51806340
E: rreijers@tln.nl
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-21 Port of Antwerp-Bruges gaat in zee met Routescanner
- 2023-03-20 Kabinet houdt deur open voor uitzonderingen zero-emissie stadslogistiek
- 2023-03-17 MSC/Maersk schrappen Azië-Europa-dienst én gaan langzamer varen
- 2023-03-15 "Commissie Van Geest vliegt uit de bocht over vrachtwagenheffing"
- 2023-03-15 Veel hinder verwacht in Frankrijk en Griekenland door stakingen
- 2023-03-13 Nieuw crossdockcentrum DLG Maasdijk
- 2023-03-10 TLN tegen verplichte update transitietachograaf
- 2023-03-10 Werkzaamheden N231 bij Royal FloraHolland Aalsmeer starten vandaag
- 2023-03-09 “We hebben een ongelofelijk eerste jaar achter de rug”
- 2023-03-07 Nieuwe generatie achteruitrijalarm maakt beter duidelijk waar gevaar vandaan komt
- 2023-03-07 Twee mijlpalen in bloemen per zeevracht voor Dutch Flower Group
- 2023-02-28 "Orders die ‘s morgens binnenkomen, staan dezelfde nacht al op Britse groothandelsmarkten"
- 2023-02-28 "Goederenstromen bundelen en efficiëntie vergroten"
- 2023-02-27 Containeroverslag Rotterdamse haven daalde in 2022 met meer dan 5%
- 2023-02-27 Maersk en Kuehne+Nagel zien snelle groei bloementransport per zeeschip
- 2023-02-24 "Gelukkig is er meer begrip bij klanten dat tariefverhogingen onontkoombaar zijn"
- 2023-02-23 Schiphol wil mes zetten in aantal afhandelaars
- 2023-02-23 Nieuwe KSV combinatie in uitvoering Kwekerij de Molenhoek
- 2023-02-23 Flits-apps in Duitsland nu ook verboden voor passagiers
- 2023-02-20 "Verschil tussen spot- en contracttarieven containervaart krimpt snel"