Adinda Blokker, Chrysal;

Bloemvoeding voor iedere bloem in ieder stadium

Tholen - Chrysal levert al 80 jaar bloemenvoeding en verzorgingsproducten voor bloemen aan kwekers, de groothandelaren, de retail, de bloemist en de consument. Het bedrijf is in dit segment wereldwijd marktleider en wil haar positie uitbreiden in het plantensegment. Dat blijkt uit een groei in het assortiment verzorgingsproducten voor planten en uit verschillende partnerships en producten die het recentelijk met andere toeleveranciers in de tuinbouw is aangegaan.


De uitbloeiruimte

Bloemen hebben voeding nodig. Dat mag evident lijken: misschien een beetje suiker, wat ‘krachtvoer’ en de bloem blijft wat langer goed op de vaas. Maar een blik in de catalogus van Chrysal is genoeg om te ontdekken dat dit toch wat ingewikkelder ligt. Adinda Blokker is Trade Marketeer bij het bedrijf: “Iedere bloem heeft in elk fase van de keten verzorging nodig. Zo moet een bloem tijdens de kweek beschermd zijn tegen, bijvoorbeeld, ethyleen of bladvergeling. Dit zijn zaken die voor de kweker van belang zijn. In de winkel vervolgens moet een bloem voldoende voeding hebben om zijn kwaliteit te behouden. Bij de consument thuis moet hij tenslotte bloeien en ook dat kun je middels voeding sturen. Het assortiment is verder zo uitgebreid doordat er naast universele bloemvoedingsproducten ook specialties zijn voor specifieke bloemsoorten (bijvoorbeeld rozenvoeding, tulpenvoeding en seringenvoeding).

Concurrentie
Er zijn ook andere partijen op de markt, maar die lijken het Chrysal toch weinig moeilijk te kunnen maken. Volgens Blokker is daar een simpele verklaring voor: “Wij bieden de hoogste kwaliteit en garanderen het langste vaasleven. Daarnaast is Chrysal de enige met een breed scala aan snijbloemenvoeding specifiek voor bijvoorbeeld rozen, tulpen, bolbloemen, lelie & alstroemeria, narcissen, bouvardia en Seringen.” Ter illustratie heeft Chrysal een reeks timelapse filmpjes op de website gepubliceerd, waarin het effect van specifieke middelen getoond wordt.


Timelapse Chrysal BVB Plus


Timelapse Chrysal Bouvardia

Partnerships
Om de bloemenvoeding bij de klant te krijgen, biedt het bedrijf ook trainingen, marketing ondersteuning en audits, verzorgt het uitbloeitesten en adviseert het haar klanten. Verder wordt er veelvuldig samenwerking gezocht met derden, ook op het gebied van potten en waterbesparing. De Aqua Pad is daar een voorbeeld van, een houtvezelmat voor onder de pot die water vasthoudt. “We werken samen met Modiform en Flier voor de Aqua Pad en inmiddels ook met het bedrijf Dymak. Dymak heeft tailormade potten ontwikkeld waar die Chrysal Aqua Pad weer precies in past (of zelfs al in zit). Weer een ander recent project is de samenwerking met Pure Seasonal Flowers [link: ], waarbij we samen een label ontwikkeld hebben met verzorgingstips voor (zomer)bloemen die bovenaan een boeket bevestigd kan worden. Nog weer een ander voorbeeld is het zgn. Inline dosering systeem dat wij voor Celieplant / Bouquetnet hebben ontwikkeld: een systeem waarbij automatisch bloemvoeding gedoseerd wordt voor grote aantallen boeketten. Maar ook voor andere klanten helpen wij met het ontwikkelen van specifieke oplossingen.

Nieuwtje
Tot slot nog een nieuwtje: in augustus zal Chrysal een hoge kwaliteit steekschuim in verschillende vormen introduceren: Chrysal Floral Foam Elite shapes. “Ook hiermee zullen wij een maximale houdbaarheid garanderen. Het schuim is makkelijk te snijden en drupt niet. Daarnaast zitten er nog diverse andere projecten in de pijplijn, maar dat houden we nog even voor ons.”

Voor meer informatie:
Chrysal
Adinda Blokker
Trade Marketeer
Gooimeer 7
1411 DD Naarden
T: +31 (0)35 69 55 888
F: +31 (0)35 69 55 822
E: adinda.blokker@chrysal.nl
www.chrysal.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven