Verpakken we bloemen straks weer in een oude krant?
Age Siebbeles met een van de kraft producten
Marketing manager bij Dillewijn Zwapak Age Siebbeles kan daarover meepraten. “Wij hebben een groot standaard assortiment en een voorjaar/zomer- en een najaar/winter assortiment. Maar daarmee ben je er nog lang niet. Daarom ontwikkelen wij ook speciale lijnen voor feestdagen als Moederdag of, zoals nu, Muguet in Frankrijk. Maar zelfs daarmee ben je er niet. Waar het echt om draait, is weten wat de markt wil. Wat vraagt die markt nu? Dat is altijd de eerste vraag en om dat goed in de gaten te krijgen, is de grote uitdaging.”
Kraft papier
Wat vraagt die markt op dit moment, is dan de logische vraag. “Wat je veel ziet, is dat men materialen wil combineren, bijvoorbeeld stof/textiel met papier,” weet Siebbeles. “Een andere, opvallende trend is de vraag naar hoezen en verpakkingen van Kraft papier. Natuurproducten, natuurlijke materialen en natuurlijke stoffen is trending. En het is een beetje retro. Zo is de oude Dillewijn ook ooit begonnen,” lacht Siebbeles, “met het verpakken van bloemen in krantenpapier.”
Duurzaam
Deze ontwikkelingen sluiten aan op een breed gedragen vraag naar duurzame en biologisch afbreekbare materialen. “Op dat gebied is in onze sector nog zeker winst te behalen. In de levensmiddelenindustrie zijn ze daar verder mee. Die eis van duurzaamheid leeft daarin veel sterker. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat eten een eerste levensbehoefte is. Wij hebben het duurzame folie Environ ontwikkeld maar binnen de branche waarin wij actief zijn, gaat de introductie van dergelijke materialen nog wat langzaam. Maar regelgeving gaat die beweging versnellen, dat is een ding wat zeker is.”
Verschuiving keten
Dillewijn Zwapak, maar ook hun concullega ’s, duiken steeds verder die keten in. Een bloemist is misschien meer geneigd zelf actief naar materiaal te zoeken, maar een (grote) kweker of exporteur laat zich graag benaderen. “Daarom openden wij 10 jaar geleden – als een van de eersten overigens- al een vestiging in Kenia. Al jaren neemt de productie daar steeds verder toe en daarmee de behoefte aan degelijke verpakkingsmaterialen. Maar het werkt twee kanten op. Wij duiken de keten in, maar de verschillende spelers in die keten komen ook met steeds specifiekere wensen naar ons toe. Daarom wordt het voor ons ook steeds belangrijker om klant specifiek te opereren.”
Vaselife
Een groeiende tak van sport binnen de Dillewijn Group, tot slot, is Vaselife. Vaselife is een dochteronderneming die bloemenvoeding ontwikkelt en produceert voor de hele keten van kweker tot en met eindconsument. “Wij kunnen hetzelfde leveren als de concurrenten, maar dan goedkoper,” legt Siebbeles uit. “Hier op kantoor bevindt zich een testruimte, waarin wij de verschillende verzorgingsproducten op snijbloemen testen. De eigen middelen worden vergeleken met die van de concurrent, maar ook testen wij geregeld op verzoek van klanten. Tot slot proberen wij ook hier de concurrentie voor te blijven door Vaselife-producten in een klantspecifiek jasje te leveren.”
Voor meer informatie:
Dillewijn Zwapak
Age Siebbeles
Manager Marketing & Communicatie
T: +31 297 354141
M: +31 (0) 6 535 100 51
E: [email protected]
www.dillewijn.nl