Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chrysal publiceert eerste duurzaamheidsrapport

“Meer transparantie over ons duurzaamheidsbeleid is de volgende stap in vooruitgang"

Tholen - Chrysal heeft haar eerste duurzaamheidsrapport uitgebracht. Een mijlpaal, zegt Sustainability & People Director Nora Meijerink, maar vooral de volgende stap richting meer transparantie en meetbare vooruitgang. "Het is de eerste keer dat we uitgebreid en openbaar communiceren over wat onze visie is voor de bloemenindustrie, en wat onze duurzaamheidsaanpak inhoudt."

© ChrysalNora Meijerink

Het duurzaamheidsrapport markeert het startpunt van Chrysal's zogeheten 'rapportagereis'. Het bedrijf werkt sinds 2022 aan de naleving van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), de Europese richtlijn die bedrijven verplicht transparanter te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid.

Transparantie
"We willen meer transparantie geven over onze aanpak en onze voortgang binnen duurzaamheid," zegt Nora. "Het rapport laat zien waar we nu staan, inclusief onze Double Materiality Assessment, waardeketen- en stakeholderanalyse, de acties en doelstellingen die we hebben bepaald. Vanaf nu zullen we dit rapport jaarlijks actualiseren en publiceren."

Door wereldwijd data te verzamelen, heeft Chrysal een duidelijker beeld gekregen van haar eigen impact. "We meten onder andere de CO₂-uitstoot voor al onze locaties en producten. Dat geeft inzicht in waar we staan en wat er nog nodig is om onze doelen te bereiken."

Vier pijlers
Chrysal's duurzaamheidsstrategie is opgebouwd rond vier pijlers: klimaatverandering bestrijden, bijdragen aan een duurzame economie, zorg voor mensen en streven naar een positieve impact op het milieu.

"Voor elke pijler beschrijven we onze aanpak en de inspanningen die we leveren," legt Nora uit. "Onder 'klimaatverandering bestrijden' valt bijvoorbeeld onze zeevrachtservice, waarmee klanten hun CO₂-uitstoot aanzienlijk kunnen verlagen ten opzichte van luchttransport. En onder 'bijdragen aan een duurzame economie' vallen onze initiatieven om plastic afval te verminderen, zoals de ontwikkeling van recycleerbare sachets."

Productontwikkeling
Duurzaamheid speelt een grote rol binnen de R&D-afdeling. "Ons onderzoek richt zich op duurzaamheid, van een compleet programma voor circulaire verpakkingen tot verduurzaming van onze ingrediënten," vertelt Nora. "We ontwikkelen voortdurend producten en oplossingen om de impact te verminderen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van onze producten."

© ChrysalSustainable sachets

Samenwerking
Omdat Chrysal wereldwijd actief is, wordt de duurzame aanpak op alle locaties geïntegreerd in de bedrijfsprocessen. "Duurzaamheid staat centraal in onze strategie en we betrekken al onze medewerkers bij het onderwerp," zegt Nora. "Deze gezamenlijke inspanning zorgt ervoor dat elke afdeling bijdraagt aan onze duurzaamheidsdoelen. Ook in de samenwerking met klanten en partners zoeken we naar oplossingen die een betekenisvolle, gezamenlijke impact creëren."

Volgens Nora merken kwekers, handelaren en retailers al concreet iets van die inspanningen. "Onze duurzaamheidsfocus zie je terug in productinnovaties, maar ook in de manier waarop we samenwerken met klanten. We willen langdurige samenwerkingen opbouwen waarin we samen echt impact kunnen maken."

Heldere doelen
Chrysal heeft drie zogeheten roadmaps opgesteld die richting geven aan de duurzaamheidsstrategie: CO₂-reductie, circulariteit & verpakkingen en ingrediënten. "Voorbeelden van belangrijke doelen zijn het realiseren van 30% gerecycled materiaal in onze plastic verpakkingen in 2027, en een CO₂-reductiepad richting een commitment aan het Science Based Targets Initiative," vertelt Nora. "Voor 2025 hadden we ons ten doel gesteld om al onze sachets om te zetten naar recycleerbare verpakking, en die omzetting vindt nu in volle gang plaats."

Daarnaast werkt Chrysal aan roadmaps op het gebied van biodiversiteit, duurzaam land- en watergebruik en thema's binnen de 'people'-pijler, zoals diversiteit & inclusie en welzijn.

Samen uitdragen
Tot slot ziet Nora een belangrijke rol voor de hele bloemen- en plantensector om elkaar te versterken in verduurzaming. "De grootste kans ligt wat mij betreft in het samenwerken om uitdagingen met betrekking tot duurzaamheid aan te gaan, maar ook in het uitdragen van wat er al goed gaat. Er zijn immers al veel positieve ontwikkelingen in de sector."

Chrysal is 4 tot 6 november te bezoeken op de Trade Fair, stands 1.48 en 1.49.

Voor meer informatie:
Nora Meijerink
Chrysal International
[email protected]
www.chrysal.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer