Retailexpert Hans van Tellingen over de toekomst van de winkelstraat
Van Tellingen is directeur van marktonderzoekbureau Strabo en auteur van #WatNouEindeVanWinkels. Hij schetst aan de hand van onderzoek bij meer dan 450 winkelcentra dat de toekomst van fysieke winkels zonniger is dan veel mensen denken.
We shoppen inderdaad steeds vaker online, weet ook Van Tellingen. Maar nog steeds maken online aankopen nog maar 8 procent uit van de totale omzet in de detailhandel. Grote webwinkels maken bovendien voornamelijk verlies.
Dat er toch veel fysieke winkels hun deuren sluiten, heeft volgens de retailexpert dan ook niet zozeer te maken met de opkomst van online. Vooral gedateerde formules zijn daar debet aan. Kijk maar naar ketens als Primark en Action. Die groeien als kool en daar hebben ze geen webshop voor nodig.
Welke trends ziet Van Tellingen als het gaat om de winkelstraat? Nou, dat de leegstand begint af te nemen bijvoorbeeld. En dat online merken zelfs fysieke winkels beginnen te openen. Wel neemt het belang van locatie toe, want het gaat niet overal beter. Om mee te liften op koopstromen, moet je dus strategisch de juiste plek voor je winkel kiezen. Verder is positionering cruciaal nu de consument het middensegment de rug toekeert.
Weten hoe je dat doet? Meld je dan aan voor het VBW-congres waar Hans van Tellingen en andere sprekers je voorzien van veel praktische kennis die je direct kunt toepassen in jouw winkel.