Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“De bloemist ramt er niet als een malle bloemen uit”

Tholen - Drie dagen onderweg door Denemarken en Zuid-Zweden, Mike Duivenvoorden van Duif Flowers deed het afgelopen week. Hij bezocht een mix van bestaande klanten en nieuwe adressen in Kopenhagen, Malmö, Lund en Göteborg. "Je ziet daar precies hetzelfde spelen als in Nederland," zegt hij. "Sommige winkels draaien als een trein, anderen hebben het echt zwaar."

© Duif Flowers

Voor veel bloemisten is Jasmijn Bloembinders in Haarlem een groot voorbeeld, en die invloed ziet Mike ook in Scandinavië terug. "Die zaken zijn kneiterdruk en kopen echt speciale bloemen in."

Lage prijzen
Onderweg sprak Mike veel bloemisten, en het beeld is overal vergelijkbaar. "Voor de meesten is het moeilijk. Zelfs klanten die elke week mooie bestellingen plaatsen, geven toe dat ze hard moeten werken en uiteindelijk weinig overhouden." Volgens hem is de druk dit jaar duidelijk groter dan vorig jaar. "Alle kosten zijn te hoog. En opvallend genoeg zijn de prijzen op de klok helemaal niet hoog. Het aanbod is laag, de vraag ook."

Hij noemt amaryllis als voorbeeld. "Daar is normaal altijd wat meer vraag naar richting Kerst, maar dit jaar is het niet zoveel soeps. Kerst is sowieso niet meer zo groot, maar Nobilis en klassieke kerststukjes doen het in die contreien nog wel." Afgelopen week ging het iets beter, maar Mike ziet nog geen enorme drukte. "De bloemist ramt er niet als een malle bloemen uit."

Inspiratie
Toch kijkt Mike met een goed gevoel terug op de trip. "Zweden was een positieve reis. Buitenland geeft altijd inspiratie. En ondanks dat het ook daar moeilijk is, levert zo'n bezoek altijd handel op." De Zweedse markt lijkt sterk op de Nederlandse, maar één verschil springt eruit. "Ze zitten daar nóg meer op kwaliteit."

Persoonlijk contact
Wat hem vooral opvalt: persoonlijk contact blijft onmisbaar. "Mensen zijn blij dat je er bent, juist nu alles via de webshop gaat. Vroeger kwam er elke week een lijnrijder langs; dat was een ander soort relatie. Nu onderhoud je dat door te bellen, te appen en af en toe langs te gaan. En dat werkt nog steeds."

Voor meer informatie:
Mike Duivenvoorden
Duif Flowers
Tel.: +31 (0)6 19 378 869
[email protected]
www.duifflowers.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer