Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lieve logistiek manager

Sinterklaasgedicht Shypple

Shypple heeft haar jaarlijkse Sinterklaasgedicht weer gepubliceerd. Hierin blikt de digitale expediteur in dichtvorm terug op het logistieke jaar én wordt er vooruitgeblikt.

© Shypple B.V.

Lieve logistiek manager,

Wat was 2025 weer een wilde rit,
Sint weet dat jij zelden rustig op je stoel zit.
Van havenstaking tot tarieven uit balans,
Dit jaar gaf de markt jou nauwelijks een kans.

De Rode Zee-crisis bleef een feit,
De Kaap de Goede Hoop-route werd de nieuwe realiteit.
De capaciteit slonk, hogere tarieven waren vaak het geval.
In augustus en september zaten de Azië-Europa tarieven weer in een diep dal.

De rederij allianties schoven, met het Gemini-plan vooraan,
Maar de betrouwbaarheid van aankomsttijden bleef helaas niet overeind staan.
En als de tarieven weer gingen dalen,
Probeerden de rederijen ze met blank sailings op te schalen.

Januari, februari, oktober en november brachten stakingen in Antwerpen en Rotterdam,
waardoor menig container te laat aankwam.
Van loods tot activist, van sjorder tot dokwerker,
met elke staking werd de congestie sterker.

Het politieke speelveld was opnieuw een strijd.
Trump stapelde importtarieven, met fel beleid.
Trump, een man die altijd staat op zijn strepen.
Tien, toen vijftien procent, plus een fee voor Chinese schepen.

De EU vond een akkoord dat echte handelsoorlog mijdt,
Maar toch voelde iedereen de spanning in die tijd.
Maar welke factoren spelen voor 2026 allemaal mee?
Zullen schepen dan écht weer gaan varen via de Rode Zee?

Trumps invoerrechten zijn inmiddels normaal binnen de wereldpolitiek,
En de nieuwe rederijsamenwerkingen geven weer nieuwe dynamiek.
De aanzegtermijn voor containercontroles wordt in januari ingekort
De vrachtwagentol heeft vanaf juni ook impact op de kosten van wegtransport.

Weet: in deze logistieke puzzel sta je niet alleen,
Het team van Shypple loodst je graag door alle onvoorziene zaken heen.
Samenwerking met je internationale partners gaat soms niet zonder slag of stoot.
Maar met Shypple weet je: welk document, wanneer, en door wie moet worden geüpload.

Van wereldpolitiek tot havenchaos, en alles genoemd in dit logistieke gedicht,
Met Shypple als partner bewaar jij altijd het overzicht.
De Sint wenst je voor 2026 rust, regelmaat en gunstige prijzen per container,
Groetjes van de Shypple Sint, je favoriete logistieke dienstverlener.

© Shypple B.V.

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer