"De afgelopen periode sprak ik opnieuw met velen van jullie over de waarde en toekomst van onze sector. Zoals tijdens de Trade Fair in Aalsmeer en tijdens de ledensessies, die zowel in Kenia, Ethiopië als in Nederland plaatsvinden. Wat vaak terugkomt, is de kracht van de klok. Met vragen als: Waarom communiceren jullie meer over Floriday dan over de klok? Is de klok nog wel belangrijk voor RFH?" deelt David van Mechelen, CEO a.i. of Royal FloraHolland.
"Het simpele antwoord is ja. Onze klok is de basis van ons coöperatieve bestaan én is uniek. Dat mogen we dus niet als iets vanzelfsprekends zien. De klok, het veilen, het afmijnen, het is uniek wat we hier op deze schaal doen. Daar mogen we trots op zijn. De eerlijkheid gebiedt te zeggen: over Floriday communiceren we inderdaad meer dan over de klok. Simpelweg door de vele ontwikkelingen en nieuwe wensen die hier zijn. Floriday blijft zich ontwikkelen, want onze sector is altijd in beweging. Nieuwe wensen ontstaan, en daar speelt RFH op in. Zo blijven we toekomstgericht en efficiënt samenwerken."
© Royal FloraHolland
Klok is samen sterk
"Ik werk nu meer dan zeven jaar in de sierteeltsector bij RFH. In die tijd heb ik vaak gezien hoe briljant het systeem van veilen is. Wereldwijd staat dit zelfs bekend als "Dutch auctioning", beroemd vanwege de transparante prijsvorming en efficiëntie. De prijs gaat van hoog naar laag, wat kwekers beschermt tegen een 'race to the bottom'. Zo is de klok al meer dan 100 jaar het hart van onze sector waarop jaarlijks zo'n €2 miljard aan bloemen en planten wordt verhandeld."
"De klok past perfect bij de coöperatieve gedachte: samen sterk. De klok en het coöperatieve model versterken elkaar. Op de veilingklok bieden we een breed en diep assortiment. Kopers hebben veel keuze en het is efficiënt voor kwekers om hun bloemen en planten aan te voeren. Hoe groter de veiling, hoe efficiënter het systeem. Dat is goed voor de prijsvorming en voor een efficiënte logistiek."
Een aantrekkelijke klok
"De klok is een vast onderdeel van onze RFH-strategie en dat blijft zo. Daarnaast is ook de directe handel belangrijk. Dit kanaal is de afgelopen jaren gegroeid. Elk kanaal heeft zijn eigen voordelen en nadelen, en gebruikers maken bij de kanaalkeuze hun eigen afwegingen. Het is aan RFH om de klok aantrekkelijk te houden, het is aan de kwekers om samen de klok sterk te blijven houden. Hoe meer aanbod via de klok, hoe krachtiger het systeem en hoe beter de prijsvorming. En een efficiënt systeem is ook weer aantrekkelijk voor kopers. Mits RFH natuurlijk ook de bijpassende dienstverlening daaromheen blijft door ontwikkelen, dat spreekt voor zich."
Veilen is een platform
"Bij RFH hebben we het over onze platformstrategie. Belangrijk om te benadrukken en om nog een keer gezegd te hebben: met het veilen heeft RFH altijd al een platform gehad, een platform avant la lettre. Alleen toen heette het gewoon De Veiling. Want wat is een platform? Een plek waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht. Met dienstverlening op het gebied van dealmaking en op financieel en logistiek vlak. Een dergelijk platform, het veilen, biedt gelijke kansen voor kwekers en kopers. Waar je weinig onderhandelingstijd voor nodig hebt. Waar je met duidelijke voorschriften werkt, waardoor kweker en koper het eens zijn over de handelsvoorwaarden. Duidelijk en efficiënt."
"Nu bouwen we met Floriday aan hét digitale platform voor de hele sector. Eerst was Floriday vooral voor directe handel, maar nu komt er één centrale plek voor alle inkopen: directe handel, klokvoorverkoop, klokvoorbereiding en straks ook de klok zelf. Dit is belangrijk voor de continuïteit. Technologische ontwikkelingen gaan snel, dus werken we aan een toekomstbestendige digitale klok die makkelijk te gebruiken is via Floriday. De nieuwe klok heet "RFH Auction". De klok blijft een cruciale in- en verkoopmethode voor veel klanten."
Tot slot – de markt bepaalt
"Langs deze weg wilde ik graag nog eens expliciet stilstaan bij de klok, het veilen, waarmee RFH groot is geworden met een uniek instrument voor kwekers en kopers. Dankzij ons sterke cluster van kwekers, kopers en andere partijen is de klok nog steeds groot en relevant. RFH blijft zich inzetten voor de klok én andere handelskanalen. Met input uit de markt blijven we de klok door ontwikkelen. RFH faciliteert de wensen zo goed mogelijk, maar uiteindelijk bepaalt de markt – de aanbieders en kopers – hoe en waar de handel plaatsvindt. We blijven hierover in nauw contact met onze leden en andere betrokkenen."
Bron: Royal FloraHolland