Van 27 tot en met 30 januari 2026 wordt Messe Essen opnieuw een verzamelpunt voor de internationale tuinbouwsector. IPM Essen 2026 bestrijkt de volledige waardeketen van de tuinbouw: van planten en technologie tot bloemschikken en tuinaccessoires. De focus verschuift daarbij van producten naar strategieën voor een sector in transitie. Centraal staan vragen als: hoe kunnen duurzame bedrijfsmodellen worden ingevoerd? Welke rol speelt AI nu en in de toekomst? Hoe inspireer je klanten? En hoe trekt de sector vakmensen en jong talent aan? IPM Essen 2026 biedt hiervoor de nodige handvatten voor het komende tuinbouwjaar.
"IPM Essen is dé plek waar de groensector samen wereldwijde uitdagingen praktisch, internationaal en inspirerend aanpakt," zegt Oliver P. Kuhrt, CEO van Messe Essen. "Bezoekers zien hier niet alleen trends, maar ook haalbare oplossingen, van klimaatbestendige planten en nieuwe opleidingsconcepten tot duurzame technologie." Er worden zo'n 1.400 standhouders uit 45 landen verwacht. Zij tonen innovatieve producten en diensten uit alle segmenten van de tuinbouw, ondersteund door een uitgebreid programma met specialistische fora, live demonstraties en wedstrijden. Onder de terugkerende standhouders bevinden zich onder andere Florensis, Scheurich, Soendgen Keramik en Koopman International.
IPM Essen 2026 zal opnieuw het volledige beursgebouw beslaan. De hallen worden thematisch ingedeeld voor optimale oriëntatie. Planten zijn te vinden in hallen 1, 1A, 2, 5, 6, 7, 8 en de Galeria. Van boomkwekerij en vaste planten tot kruiden, tuin- en balkonplanten, snijbloemen en jonge planten: de diversiteit van de sector is volop vertegenwoordigd. De nadruk ligt op planten die geschikt zijn voor een veranderend klimaat, zoals hitte- en droogtetolerante variëteiten die robuust en aanpasbaar zijn.
© IPM Essen
Hal 2 wordt het toneel van het Gardener Forum, met expertlezingen en discussies over actuele thema's rond productie, marketing en technologie in de jonge plantenveredeling. Nieuw dit jaar is de Wood Arena in Nursery Hal 7, waar onderwerpen als toekomstbestendige boomassortimenten voor steden, bossen en tuinen, onderhoudsstrategieën en biodiversiteitbevorderende heggen centraal staan. Innovatieve ideeën voor groene stedelijke projecten worden gepresenteerd door de Green Cities Europe Award. Voor het tweede jaar op rij organiseert Messe Essen deze internationale industrieprijs. Ook de Landgard Order Days | Spring Edition keren terug in Hal 1A, voortbouwend op het succes van vorig jaar. Het platform biedt bezoekers een extra moment voor bestellen en inspiratie.
Technologie staat centraal in hallen 3, 4 en de Galeria. Thema's als grondstofefficiëntie, automatisering en digitalisering vormen de kern van dit segment, dat oplossingen toont voor de eisen van moderne productie. In Hal 4 presenteert het Horticultural Technology Innovation Center nieuwe benaderingen voor energie-efficiëntie, watermanagement en logistiek. Bijzonder veel aandacht gaat uit naar de speciale sectie Cannabis.NET, waar de Universiteit van Hohenheim actuele onderzoeksprojecten rond dit gewas presenteert. Eveneens in Hal 4 biedt het Horticultural Information Center een informatieve tentoonstelling met praktische strategieën voor plantversterking, variërend van veenvrije substraatproductie en bemesting tot biostimulanten en innovatieve teeltmethoden. Hier wordt ook de IPM Novelties Showcase ingericht, waar op de eerste beursdag de beste plantinnovaties worden bekroond.
Bloemschikken en retail krijgen een plek in Hal 5. Hier staat de ruimte Floristry + Lifestyle centraal, waar creativiteit en vakmanschap samenkomen. Op de IPM Flower Stage vinden dagelijks live demonstraties en workshops plaats met internationale bloemensterren, met als hoogtepunt de "Aloha Show" van headliner Björn Kroner. De IPM boeketwedstrijden – waarin de beste jonge bloemisten hun talent tonen – worden eveneens in deze hal gehouden. Daarnaast inspireert het IPM Discovery Center, samengesteld door Romeo Sommers, bezoekers met trends voor de groendetailhandel, moderne POS-concepten, emotionele plantenpresentaties en nieuwe manieren om consumenten te betrekken. De Show Your Colours Award zet bijzondere marketingconcepten in de schijnwerpers en bekroont het beste verkoopverhaal rond één plant.
© IPM EssenDe plattegrond van IPM Essen 2026
Tuinaccessoires zijn in alle hallen aanwezig. Van winkelinrichting en IT tot etikettering, verpakking, decoratie en marketing: deze oplossingen worden door het hele beursgebouw geïntegreerd en passend bij elk themagebied gepresenteerd.
Internationaliteit blijft een kernelement van IPM Essen. Talrijke landenpaviljoens tonen kenmerkende producten en expertise, variërend van België tot Costa Rica, van China tot de VS en van Nederland tot Spanje. Deze gezamenlijke stands fungeren als ontmoetingspunten voor professionele uitwisseling en als toegang tot nieuwe markten. Daarnaast worden nog extra landenpaviljoens georganiseerd door Turkije, Frankrijk, Denemarken, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Portugal en Israël.
Het evenement richt zich tevens sterk op jonge professionals. De Training Day en Careers + Future Forum staan volledig in het teken van de volgende generatie. Een nieuwe toevoeging is de Young Entrepreneurs Day, een platform voor netwerken en persoonlijke uitwisseling onder jonge leiders. Keynote speaker is muzikant, atleet en ondernemer Joey Kelly.
In het Congrescentrum Essen vinden aanvullende nevenevenementen plaats die verdere vakinhoudelijke verdieping bieden. Het traditionele BdB-seminar onderzoekt strategieën voor stedelijke vergroening onder de titel "Tussen asfalt en klimaatverandering: welke bomen en struiken overleven?" Het congres "GaLaBau Outlook" richt zich op toekomstige trends in landschapsarchitectuur en planning van de openbare ruimte.
Voor meer informatie:
IPM Essen
+49 201 7244 0
www.ipm-essen.de