Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vroege klok, sterke 1 november en groene weken

Tholen - De 1 november-periode, wisselende handel en de aanloop naar de decemberweken: het zijn drukke tijden op de Rijnsburgse veiling. Voor een bedrijf dat nog maar anderhalf jaar bestaat, heeft FlowerGreens in korte tijd al flinke stappen gezet, vertelt Gerben Kuivenhoven. "We groeien hard, en dat kost energie, maar het geeft nóg meer energie terug."

De werkdag begint vroeg in Rijnsburg. "De klokken lopen vanaf 06.00 uur, dus dan moet iedereen klaarstaan," vertelt Gerben. "We leveren aan bloemengroothandels, en wat bij ons verkocht wordt, vertrekt vaak dezelfde dag nog door naar hun klanten. Dat maakt het tempo hoog."

© FlowerGreens

Sterke 1 november
De recente feestdag verliep voor FlowerGreens positief. Het bedrijf draait nog maar anderhalf jaar mee en zag tijdens de tweede 1 november-ronde duidelijke groei. "We deden meer volume, hebben er klanten bijgekregen en zijn daarnaast uitgebreid in productgroepen én in mensen. Die lijn loopt alleen maar omhoog. Klanten weten ons steeds beter te vinden."

Groene weken
De week na 1 november - ook wel de beursweek genoemd - verliep zoals verwacht rustig. "Dat hoort erbij," zegt Gerben. "Maar daarna trekt het direct weer aan. Deze week is echt een prima week. We gaan richting de adventsweken en dat zijn vaste piekmomenten in de handel."

Wat het weer doet, maakt volgens hem minder uit. "Kerst komt toch. Winkels bouwen sowieso om naar kerstthema's. Of het nu 25 graden is of 5, uiteindelijk gaat die handel lopen. Misschien iets later als het zacht blijft, maar het komt."

In productgroepen valt er een duidelijke trend te zien. "We zagen een grote groei in gestabiliseerde producten in allerlei kleuren. Daarnaast blijft Kaaps groen uit Zuid-Afrika een vaste pijler in ons assortiment. Er is veel vraag naar diverse soorten Kaaps groen en ander blad. De weken richting Kerst zijn altijd groene weken, er worden simpelweg minder snijbloemen verkocht en vooral veel groen."

Druk op logistiek
Naast de handel ziet Gerben vooral uitdagingen in de planning en logistiek. "We werken veel met luchtvracht, en dan zit er altijd een risico op vertraging of uitval. Onze taak is om toch genoeg voorraad te hebben en pre-orders netjes in te vullen. De komende weken is het gewoon druk. Dan moet je zorgen voor genoeg mensen en voor strakke verwerking, zodat alles op tijd de deur uit gaat."

Maandag blijft steevast de drukste dag op de veiling. "Dat hoor ik van iedereen. Maandag is dé vertrekdag."

Vooruitkijken
De vooruitzichten zijn positief. "We groeien gezond, in klanten, productgroepen en personeel. We gaan er alles aan doen om die lijn in 2026 door te trekken. De plannen liggen klaar, maar je bent altijd afhankelijk van hoe de bloemenhandel beweegt."

Voor meer informatie:
Gerben Kuivenhoven
FlowerGreens
Tel.: +31 (0)6 30300578
[email protected]
www.flowergreens.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer