De afgelopen vijf jaar waren een ware beproeving voor de wereldwijde tuinbouwsector, zegt Torben Pedersen, CEO en mede-oprichter van Greenex International. "We hebben een achtbaanrit meegemaakt: van de verkooppiek tijdens de pandemie en de crisis in de toeleveringsketen, naar het hernieuwde marktevenwicht na Covid, en recentelijk de dreigende tarieven begin 2025 die veel onzekerheid veroorzaakten."
Ondanks deze uitdagingen merkt Torben op dat de markt opmerkelijke veerkracht heeft getoond. "De markt heeft zich ongelooflijk sterk bewezen. We zagen sterke verkoopresultaten in het voorjaar, die doorliepen in de zomer en vroege herfst – een duidelijk signaal van aanhoudende vraag."
Hij benadrukt de emotionele en esthetische rol van planten, die de markt heeft geholpen zich te herstellen en sterk te blijven na zulke turbulente jaren. "Wij denken dat een brede combinatie van producten met een lange houdbaarheid, unieke bloemen, sterke bladkleuren en spannende nieuwe introducties kleine luxepleziertjes bieden die welzijn creëren. Wanneer grotere investeringen, zoals reizen of dure aankopen, op pauze staan, worden kleinere dingen die het huis verfraaien en gezellig maken betekenisvol."
© Arlette Sijmonsma | BPnieuws.nl
Mackenzie Hunse, Kristian Damsted en Torben Pedersen van Greenex International op de Canadian Greenhouse Conference 2025
Uitbreiding van de productie
Met het oog op de toekomst blijft Greenex vertrouwen houden in de Noord-Amerikaanse markt. "Als we naar 2026 en verder kijken, is Greenex optimistisch. Dit vertrouwen drijft ons om actief te blijven investeren en de productie uit te breiden voor verschillende bekende productlijnen, om te voldoen aan de hoge vraag van onze Amerikaanse en Canadese klanten in 2026-2027 en daarna. Dit wordt aangedreven door de onverzadigbare vraag naar interieur- en terrasproducten en ons verlangen om samen te groeien met onze lange termijn, betrouwbare en loyale klanten en leveranciers," vertelt Torben.
Wat betreft de vorm van die uitbreiding, blijft de benadering pragmatisch. "Het hangt af van de uitbreidingscapaciteit en het milieu, maar vooral van bestaande samenwerkingen en leveranciers," legt hij uit. "We zijn altijd op zoek naar ideale omgevingen om planten op een natuurlijke manier effectiever te laten groeien. Als alles soepel verloopt op een nieuwe locatie of faciliteit, verkennen we gezamenlijk uitbreidingsmogelijkheden."
De toekomstvisie van het bedrijf is geworteld in vertrouwen en ervaring. "De laatste vijf jaar geven ons alleen maar meer vertrouwen in onze producten, onze langdurige samenwerkingen en, het belangrijkste, onze medewerkers. Dit maakt ons optimistisch over de toekomst. We kijken ernaar uit om deze vraag te blijven vervullen, zowel voor onze huidige als voor nieuwe klanten die zich bij ons aansluiten."
Voorkeuren voor variëteiten
Hoewel Greenex zowel de Amerikaanse als de Canadese markt bedient, merkt Torben op dat elke markt zich net iets anders gedraagt. "Er zijn bepaalde voorkeursvariëteiten in verschillende regio's, maar over het geheel genomen presteren ze vergelijkbaar. Canada heeft minder vraagvolume, maar ook minder volatiliteit. Ongeveer 70% van de Canadese productie gaat naar de Amerikaanse markten, dus in feite zijn ze één en dezelfde. Amerikaanse markten hebben meer eisen, met hogere volatiliteit en snellere omloopsnelheden van variëteiten."
Onder de best presterende productgroepen noemt hij enkele opvallende successen. "Bladplanten en tropische planten blijven sterk in vraag toenemen, en seizoensgebonden bloei zoals Rieger Begonia – dankzij nieuwe introducties van variëteiten en series – heeft dit jaar veel beter gepresteerd dan we verwacht hadden."
Voor meer informatie:
Torben Pedersen
Greenex International Inc.
[email protected]
https://www.greenex.com/