Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Door transparante footprint als partner aan tafel bij retail"

Na enkele jaren testen met zeetransport van bloemen uit Kenia naar Nederland, werd Xpol in 2024 door de onlusten in de Rode Zee gedwongen om zich weer te focussen op luchtvracht. Maar wat zijn de gevolgen daarvan voor de milieu-impact van het bedrijf? Om de eigen footprint in kaart te brengen werd aangeklopt bij Greenhouse Sustainability.

Xpol is een business-to-business serviceprovider, al 15 jaar gespecialiseerd in bloemen uit Afrika en in toenemende mate uit Nederland en de rest van Europa. Er wordt een groot aantal Europese supermarktketens en groothandels bediend, waarmee nauw wordt samengewerkt. Duurzaamheid is al vele jaren een belangrijk thema binnen Xpol.

© Greenhouse Sustainability
Op de foto, van links naar rechts: Alejandra Tapia (Xpol), Katharina Schuster (Greenhouse Sustainability), Henri Potze (Greenhouse Sustainability), Tom Vermeer (Xpol) en Sophie Hoogkamp (Xpol)

Managing Director Tom Vermeer: "Het is een doorlopend vraagstuk wat nu beter is voor het milieu: een Nederlandse roos of een Keniaanse roos? Producten uit Kenia hebben weliswaar te maken met langer transport, maar in Nederland is weer aanzienlijk meer energie nodig om een roos te telen. Het is dus belangrijk om alle feiten naast elkaar te zetten, zodat je de juiste keuzes kunt maken. We willen weten hoe wij onze footprint kunnen verbeteren, maar willen ook een antwoord hebben op vragen uit de markt."

Feiten naast elkaar
In samenwerking met Greenhouse Sustainability werd daarom de footprint voor 2023 en 2024 berekend en kreeg Xpol beter zicht op de keten, de eigen prestaties en de impact van luchttransport ten opzichte van zeetransport. Dat inzicht zorgt er volgens Vermeer voor dat je als bedrijf kunt bepalen hoe je jouw CO2-uitstoot verder kunt verlagen. "Natuurlijk hadden we al wel een gevoel hoe het ongeveer zit, maar pas na die officiële meting kregen we echt een goed beeld van onze situatie. Zo hebben wij bijvoorbeeld na de berekeningen de verhouding wegvervoer en luchtvracht geoptimaliseerd, wat een positieve impact heeft op de footprint, ook voor onze vestiging in Finland."

Berekeningen delen
Xpol deelt de resultaten van haar footprintberekening ook met klanten. "We hebben nu een antwoord op vragen uit de markt. Door transparant te zijn, schuiven we ook op een andere manier aan tafel bij retailers. Meer als partner dan alleen als leverancier. Je kunt met elkaar bepalen hoe die footprint verder kan worden verlaagd. En we hopen natuurlijk ook op waardering voor onze duurzame inspanningen."

Met Greenhouse Sustainability wordt nu bekeken hoe de koppeling kan worden gemaakt met kwekers en de data waarover zij beschikken. "Want als we onze data kunnen koppelen, kunnen we ook echt gehele ketens goed gaan vergelijken", aldus Vermeer. "En als we op een gegeven moment ook berekeningen van retailers kunnen meenemen, bijvoorbeeld door in kaart te brengen hoeveel zij moeten weggooien, kun je de keten zo inrichten dat we samen nog een volgende stap kunnen zetten in de verduurzaming".

In de details
Ondertussen hoopt Xpol het zeetransport snel weer te kunnen hervatten. Daarnaast is het doel om de komende tijd steeds een stapje verder te gaan met calculatie op klant- en productniveau en nog meer in de details te duiken en ook daar de kweker aan te sluiten.

Voor meer informatie:
Greenhouse Sustainability
[email protected]
www.greenhouse-sustainability.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer