Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groeiende vraag naar bloemen voor Italiaanse bruiloften

Italië is het land van de romantiek. Dat hier steeds vaker bruidsparen uit andere Europese landen naartoe komen, merkt Federico Merotto (mede-eigenaar van Merotto Fiori) goed. Zijn gespecialiseerde salesmedewerkers helpen weddingplanners aan precies de juiste bloemen op precies de juiste plek.

Merotto Fiori bedient de gehele traditionele markt, met toegewijde teams die samenwerken met bloemisten, tuincentra, landbouwwinkels, groothandelaars en dus weddingplanners. Floriday is daar een handige tool bij. "In een paar muisklikken zien we het totaalaanbod, toegespitst op de trends die wij zien in de Italiaanse markt, ook van kwekers die we nog niet kennen. Dat helpt ons om nóg beter aan te sluiten op wensen van onze klanten."

© Royal FloraHolland

Cash & carry
Het is druk in de cash & carry van Merotto Fiori, ongeveer zestig kilometer ten noorden van Venetië. Op een normale vrijdagochtend rijden Italiaanse klanten af en aan. Hier worden bloemen en planten van over de hele wereld verkocht: onder meer uit Nederland, Zuid-Amerika en Thailand. Ook biedt het bedrijf een gevarieerd en kwalitatief hoogstaand aanbod uit Italië zelf – één van Merotto Fiori's belangrijkste troeven. Dat zijn snijbloemen die binnenkomen via de eigen hubs in Toscane en San Remo.

"Onze vrachtwagens die van en naar deze hubs rijden, zijn puur bedoeld als logistieke stroom. Zo hebben we continu een interessant totaalaanbod in huis", legt Federico uit. "Met andere vrachtwagens rijden we naar onze klanten. Daarin zitten bloemen en planten die ze van tevoren hebben besteld. We vullen de vrachtwagens ook met extra planten en bloemen waaruit ze kunnen kiezen: zie het als een cash & carry op wielen."

Klant, kwaliteit en kweker
De kwaliteit van de producten is belangrijk, net als de relatie met de mensen met wie hij werkt. "De allerbeste service voor de klant staat op één. Dat bereiken we met tevreden medewerkers, die steeds bereid zijn om een extra stap te zetten. Voor het bedrijf en voor onze klanten." Minstens zo belangrijk is voor Federico het goede contact met de kwekers.

"We werken op een respectvolle manier met hen samen, het liefst voor de langere termijn en met doorlopende bestellingen. Zij moeten hun kweekgoed plannen. En wij zijn loyaal aan hen zodat ze hun bloemen en planten ook daadwerkelijk kwijt kunnen", vertelt Federico. "Daarbij zoeken we steeds naar de beste match: kwekerijen die samen met ons de juiste kwaliteit kunnen leveren." Floriday sluit daar mooi op aan.

Verschillende kwekers, verschillende kanalen
Federico is blij met de komst van Floriday. "We komen nu in contact met een breder palet aan kwekers waar we voorheen geen toegang toe hadden. Ook maakt Floriday het aanbod van bloemen en planten een stuk overzichtelijker. We zien in een paar muisklikken wat er op dat moment aan versaanbod is – passend bij onze specifieke vraag en in lijn met de trends die we zien op de Italiaanse markt – inclusief het prijskaartje." Floriday is een welkome toevoeging aan de inkoopkanalen van Merotto Fiori voor de directe inkoop bij kwekers. Het bedrijf koopt verder via de veilingklok van Royal FloraHolland, via import- en exportpartners en ook nog wel telefonisch rechtstreeks bij kwekers.

Waar komt de keuze voor drie manieren van inkopen vandaan? "Dat is heel simpel: niet alle kwekers waar we graag mee werken, zijn op Floriday aanwezig. Wat ook meespeelt: soms is een aankoop en de levering daarvan complex en is voor ons telefonisch contact nog nodig. Royal FloraHolland ondersteunt logistiek tot aan de door ons opgegeven afleverlocatie in Nederland. Zelf regelen we het verdere transport naar Italië. Dan helpt het ook om naast digitaal ook nog telefonisch contact met de kweker te hebben."

Snel veranderende vraag
Merotto Fiori is een echt familiebedrijf: Federico groeide letterlijk en figuurlijk tussen de planten en bloemen op. Sinds 2023 is hij eigenaar, samen met zijn vader. Het bedrijf bestaat nu bijna veertig jaar en richt zich met name op klanten in het noordoosten van Italië. De markt is sinds de oprichting flink veranderd. "Vroeger kochten mensen bijvoorbeeld veel vaker bloemen voor begrafenissen en begraafplaatsen", noemt Federico als voorbeeld. Dat neemt af. Jonge Italianen geven daar minder om.

"Mensen kopen bloemen en planten nu vaker voor in huis, om te geven of voor op een feest of bruiloft. De sport voor ons is om daar steeds met ons aanbod op aan te sluiten, samen met onze vaste kwekers." Het assortiment was in de beginjaren van Merotto Fiori veel kleiner, blikt hij terug. "Nu is de markt diverser. En de vraag verandert ook sneller, zelfs gedurende het jaar. Daarom is makkelijk toegang tot een breder palet aan planten en bloemen inclusief actuele kennis van het product én zicht op trends nodig."

Ondersteunen en tijd besparen
Bij het werk van een groothandelaar in sierteelt speelt de factor tijd een belangrijke rol. Het inspelen op de steeds diversere vragen van klanten, het regelen van logistiek van kweker naar cash & carry en kopers, het onderhouden van een goede relatie met klanten en kwekers: de dagen vliegen voorbij voor Federico en zijn team. Dan is hulp om de inkoop te ondersteunen en tijd te besparen meer dan welkom.

Kwekerijen bezoeken
Floriday doet dat, net als het team van Match & Connect bij Royal FloraHolland. Dit team brengt kwekers en kopers met elkaar in contact op internationale sierteeltbeurzen en organiseert studietrips naar kwekerijen. Eind vorig jaar reisde Federico – samen met een aantal andere groothandelaren – mee naar kwekerijen in Kenia. "Erg leerzaam en interessant: ik was nog nooit in dat land geweest. Terwijl we er al wel jaren zakendoen." Tijdens het bezoek sprak hij met eigenaren en medewerkers van kwekerijen en hoorde onder meer over hun werkproces, waar ze tegenaan lopen en hoe hun prijs tot stand komt. "Dat zorgde voor wederzijds begrip; iets dat onze dienstverlening en onderlinge communicatie ten goede komt."

Federico is enthousiast over dit soort contacten met kwekers. "Terwijl we nieuwe markten zoals Azië verkennen, blijft een van onze doelstellingen het versterken en uitbreiden van onze samenwerking met kwekers die verbonden zijn aan Royal FloraHolland. Het feit dat Royal FloraHolland dit ondersteunt met een breed netwerk in de wereldwijde tuinbouwsector helpt daar zeker bij."

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer