Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Schoneveld Breeding

"Innovatie staat niet voor niets bovenaan ons lijstje met kernwaarden"

Innovatie, expertise en een enorme gedrevenheid. Drie woorden die alles zeggen over Schoneveld Breeding. De zaadveredelaar uit Wilp combineert jarenlang opgedane kennis met een onvermoeibare drive om vooruit te gaan. Commercieel directeur Niels Zoetelief en area manager Noord-Amerika Kathy McKay delen hun visie op de waarden van Schoneveld Breeding. "We zijn een kennisbedrijf. We innoveren met nieuwe producten en concepten. Dat is waarom we op aarde zijn."

"Innovatie staat niet voor niets bovenaan ons lijstje met kernwaarden", vertelt Niels. Hij blikt terug op mooie ontwikkelingen zoals Ciao Bella en Illusia, echte gamechangers in de markt. "Mooie ontwikkelingen inderdaad en als ik vooruit kijk, zie ik alleen maar een grotere versnelling op ons afkomen." Dat is merkbaar in het hele portfolio. Van het verder ontwikkelen van Super Serie Dragon en Illusia tot de lancering van nieuwe concepten zoals Joybera, de nieuwe Gerbera-lijn van Schoneveld Breeding.

© Schoneveld Breeding
Commercieel directeur Niels Zoetelief en area manager Noord-Amerika Kathy McKay

AI in de kas
Belangrijk bij al die innovaties is technologie. Zo werkt Schoneveld Breeding samen met andere veredelingsbedrijven in Breeding Accel. Dat geeft toegang tot meer kennis en state of the art veredelingstechnologie. "En vergeet AI niet", vult Kathy aan. "Dat heeft impact op de hele wereld. Ons helpt het bijvoorbeeld processen te versnellen." Niels vertelt over de mogelijkheden die zijn marketingcollega's hebben door met AI trends en waarden in de wereld te analyseren. "En", zegt Kathy, "in de kas heb je meer grip op je teelt dankzij kunstmatige intelligentie."

Nooit goed genoeg
Toch benadrukt ze dat het niet alleen om het uitvinden van nieuwigheden gaat. "We rusten niet op onze lauweren. We hebben het grootste Cyclamen-programma ter wereld. En wat we hebben is goed. Maar voor ons nooit goed genoeg." Dat perfectionisme komt terug in alle processen bij Schoneveld Breeding. Producten worden steeds verder doorontwikkeld: minder remmiddelen, snellere groei, betere houdbaarheid, nog grotere uniformiteit.

Wereldwijde expertise
Als wereldleider in Cyclamen heeft Schoneveld Breeding jarenlang veel expertise opgebouwd. "We zijn een kennisbedrijf", stelt Niels vast. "Mensen werken decennialang bij ons, die kennis blijft allemaal behouden. We maken onze eigen protocollen en vertrouwen alleen op wat we zelf vast kunnen stellen." Om die reden testen kwekers wereldwijd producten van Schoneveld Breeding onder hun eigen omstandigheden. Daardoor is van alle producten duidelijk onder welke omstandigheden ze het best presteren.

Groen in alle opzichten
Ook duurzaamheid staat hoog op de agenda bij Schoneveld Breeding. "We doen aan low input breeding", zegt Niels. "We waren al duurzaam voor het hip werd. Door minder chemicaliën, minder energie en minder remstoffen toe te voegen, worden onze producten steeds duurzamer." Daarbij gaat Schoneveld Breeding nadrukkelijk niet in de hoogste versnelling. Kwekers moeten het tempo kunnen bijbenen zonder verlies te draaien op hun productie.

In eigen huis is Schoneveld Breeding zo duurzaam mogelijk met zonnepanelen, biogas van een afvalverwerker aan de overkant, een gesloten watersysteem. "Maar duurzaamheid gaat verder dan techniek en het milieu", benadrukt Kathy. "Het gaat ook om mensen." Ze vertelt over de productiefaciliteit in Tanzania waar inmiddels een hele gemeenschap is ontstaan. "De school ondersteunt inmiddels 250 leerlingen. We veranderen echt levens daar."

Familiegevoel
De betrokkenheid bij elkaar en bij het werk is oprecht bij Schoneveld Breeding. "Het voelt als familie wanneer je bij Schoneveld Breeding werkt", glimlacht Kathy. De toewijding onder collega's, bemerkt ze ook in de producten en service die zij en haar collega's verlenen. "We blijven continu in contact met kwekers. Bellen, mailen, WhatsAppen. We helpen kwekers vanaf het begin. Het gaat niet alleen om het verkopen van zaad, maar juist om de ondersteuning om het optimale teeltresultaat uit dat zaad te halen." De teeltondersteuners en regiomanagers van Schoneveld Breeding komen regelmatig, digitaal of live, op bezoek in de kassen van klanten om mee te kijken tijdens de teelt.

"De energie die onze mensen hebben, voel je gelijk als je hier binnenstapt", zegt Niels. "Mensen hebben eigenaarschap over hun werk en doen dat vol passie." Dat resulteert in innovaties die elkaar in hoog tempo opvolgen. "Vernieuwing en energie gaan hand in hand", zegt hij.

Samen sterker
Kathy wijst daarnaast op de frisse ideeën die het bedrijf binnenkomen dankzij samenwerking met stagiaires en ketenpartners. "Door samen te werken, komen we verder. We delen onze kennis met kwekers, wat resulteert in betere producten voor de consument." Die filosofie vat samen waar Schoneveld Breeding voor staat: meer waarde creëren voor alle ketenpartners. Of zoals het bedrijf het zelf zegt: we plant X-tra value.

Voor meer informatie:
Schoneveld Breeding
Sluinerweg 15
7384 SC Wilp
Tel: +31 (0)571 27 17 17
[email protected]
www.schoneveld-breeding.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer