In 2024 reden Nederlandse personenauto's bijna 122 miljard kilometer, 2,3 procent meer dan in 2023 en voor het eerst meer dan in 2019, voor de coronapandemie. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuw onderzoek naar voertuigkilometers.
© CBS
Nederlandse auto's reden in totaal 726 miljoen kilometer meer dan voor de pandemie (+0,6 procent). Het gemiddelde per auto lag echter 5,7 procent lager dan in 2019. "Dat de totale kilometers toch toenemen komt doordat er meer auto's zijn", aldus het CBS. In 2024 waren 9,9 miljoen personenauto's in gebruik, tegenover 9,3 miljoen in 2019.
Tijdens de coronapandemie daalden de autokilometers sterk. In 2020 werd er 17,8 procent minder gereden dan in 2019, terwijl het gemiddelde per auto met 18,4 procent afnam. Het aantal auto's bleef echter groeien.
Particulieren rijden meer dan bedrijven
Van alle kilometers werd 79 procent afgelegd met auto's van particulieren. Zij reden samen 96,1 miljard kilometer, meer dan voor de pandemie. Zakelijke rijders bleven met 25,8 miljard kilometer onder het niveau van 2019 (26,4 miljard).
Auto's op naam van mannen reden 65,4 procent van alle kilometers van particulieren, maar auto's van vrouwen maakten meer kilometers dan voor de pandemie, een stijging van 5,4 procent. Auto's van mannen reden juist 0,6 procent minder.
© CBS
Het aantal auto's van vrouwen nam sterker toe dan dat van mannen (+9,3 procent versus +4,9 procent). Vooral vrouwen tot 40 jaar en boven 60 jaar legden vaker kilometers af. "Auto's op naam van een vrouw onder de 40 rijden gemiddeld 12,4 duizend kilometer, 60-plus vrouwen gemiddeld 7,2 duizend kilometer."
Hogere inkomens rijden meer
Huishoudens uit de hogere inkomensgroepen hebben vaker een auto en rijden meer kilometers dan lagere inkomensgroepen. In 2024 werd 31,3 procent van alle autokilometers gereden met auto's van huishoudens uit de 20 procent hoogste inkomens. Auto's van huishoudens uit de laagste 20 procent waren goed voor 8,8 procent van de kilometers.
© CBS
Bron: CBS