© HelloContainerTholen - In 2017 ging HelloContainer met een uienexportklant van start om een platform te ontwikkelen dat realtime controle en inzicht biedt in elke stap van elke container, van container tot boeking en leveren, inclusief alle administratieve processen, kosten, documenten en zelfs CO2-data. Inmiddels werken er honderden bedrijven met het platform, dat zijn roots kent binnen de AGF-sector.
Nieuw in de waardepropositie is dat het platform ervoor heeft gekozen niet meer de rol van expediteur aan te nemen. "We hebben dat in het verleden wel gedaan, maar zijn hier bewust mee gestopt. Je kunt in onze ogen niet neutraal zijn op het gebied van data. Als jij een belang hebt bij het tarief, bestaat er nu eenmaal geen neutrale expediteur. Een digitale expediteur blijft tenslotte expediteur. Dat doen wij niet meer, wij faciliteren op een eenvoudige manier de tariefafspraken die de klant maakt. Wij kiezen er bewust voor neutraal te blijven, maar wel hetzelfde te kunnen tegen zeer lage kosten per container", verklaart CEO Sven van Aggelen.
Toegang tot tech
"We zien onze rol dan ook veel meer als een Virtuele Booking Agent, waarin we naast de rederijen ook de expediteurs faciliteren. Onze eindklanten krijgen dus de tools en service van een expediteur, maar dan gefaciliteerd door een neutrale techprovider op basis van hun eigen tarieven die worden onderhandeld met de carriers. Zo faciliteren we op een eenvoudige manier tariefafspraken, maar houden we de relatie en marktwerking in ere en kiezen we er wel bewust voor om neutraal te blijven. De relaties die in de AGF-markt zo belangrijk zijn tasten we niet aan, maar we geven de bedrijven toegang tot tech, die voorheen alleen voor de grote spelers beschikbaar was."
© HelloContainer
Zoeken en boeken
"We hebben de tool 'zoeken en boeken' waarin bedrijven de tarieven kunnen zien die ze van de rederijen hebben gekregen. Vervolgens kunnen wij wereldwijd de boten, afvaarten en rederijen zoeken die passen binnen de afspraken van de klant. Buiten deze tarieven werken we op basis van AI en Machine Learning ook met een stukje tariefvoorspelling. We zien gewoon een enorme behoefte aan een gestandaardiseerde manier van werken. Zeker voor klanten die werken met meerdere expediteurs en die zoeken naar een uniforme manier van werken met één bron van data, kunnen we daarmee een hele laagdrempelige techopolossing bieden", aldus de CEO van HelloContainer.
Rubberen eend
"We hebben de laatste maanden veel klanten gesproken en elke eindklant is weer anders. Vaak zijn het bedrijven die al jarenlang mondiaal zaken doen. Zij hebben dan vaak ook wel automatiseringsstappen genomen en de eerste stapjes met AI gezet, maar zijn vaak nog wel een beetje zoekende. Zo wordt er ook in de AGF nog altijd veel met Excel-lijsten gewerkt. Daarom hebben we nu een campagne met een rubberen eend, waarin we bedrijven uitdagen: Leg nu eens aan deze rubberen eend uit wat jouw probleem is. We hebben veel tools en weten wat er werkt. Door nu deze positie aan te nemen, spelen we niet meer de rol van expediteur, maar zijn we veel meer een assistent in dienst van het proces van de klant."
© HelloContainer
De rubberen eend
"Uiteindelijk gaat het om de intrinsieke klantbehoeften. Een bedrijf heeft te maken met kosten en mensen. Wat wij moeten doen is dat mensen het werk leuker vinden en mensen makkelijker laten werken. Daarbij hebben we nog altijd een serviceafdeling die de boekingen pro-actief in de gaten houdt, want het is een illusie om te denken dat altijd alles goed gaat. We willen geen expediteur meer zijn, maar zijn wel vriendelijk met alle rederijen en expediteurs. En vanwege onze data met de infrastructuur van al de externe dataproviders kunnen we zaken integraal oppakken en winnen we aan efficiency", aldus Sven.
"Relaties tussen de rederijen/expediteurs en de im- en exporteurs zijn in de AGF-sector nog van groot belang. Wij zeggen: blijf vooral lekker dineren en golfen met elkaar. Dan gaan wij jullie allebei helpen om laagdrempelig een start in tech te maken. We zijn dus veel meer een intermediair geworden. Aan de ene kant ontzorgen we de rederijen en expediteurs dat zij eenvoudiger en betere data krijgen en dus efficiënter en effectiever kunnen werken. Tegelijkertijd zorgen wij dat de klant beter kan samenwerken met hun ketenpartij, zonder dat ze daar alle software zelf voor moeten ontwikkelen, terwijl ze wel toekomstbestendig kunnen werken."
© HelloContainer
Stappenplan
Voor meer informatie:
Sven van Aggelen
HelloContainer
Eberhardtweg 3h
4462 HH Goes
Tel.: +31 (0)85 1309633
[email protected]
www.hellocontainer.com