Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tientallen miljoenen geïnvesteerd in nieuw digitaal verkoopplatform

Vorige week werd het nieuwe digitale platform Floritic officieel aangekondigd. Volgens Het Financieele Dagblad hebben investeerders met diepe zakken al zo'n €30 miljoen in de marktplaats gestoken. De belangrijkste geldschieter is een Londense investeringsmaatschappij die liever op de achtergrond blijft. Deze partij heeft al belangen in kwekerijen, maar ziet in Floritic vooral een kans om transportstromen te koppelen aan eigen logistieke spelers, zoals vrachtwagens en luchtvaartmaatschappijen.

De plannen voor Floritic dateren van zo'n tweeënhalf jaar geleden, vertelt chief commercial officer Vincent Molleman. Dit jaar werd het platform gelanceerd en inmiddels wordt het al gebruikt voor de bevoorrading van 24.000 bloemisten in verschillende landen met verse bloemen en planten.

Volgens Molleman biedt Floritic kwekers toegang tot een veel breder afzetnetwerk. 'We vragen kwekers niet om de veiling te verlaten, maar om Floritic ernaast te gebruiken,' benadrukt hij.

Onvrede
Floritic wil inspelen op de groeiende onvrede onder kwekers over Royal FloraHolland, is te lezen in het artikel van het FD. Bij toezichthouder ACM zijn klachten ingediend over vermeend machtsmisbruik en gedwongen winkelnering. Kwekers die buiten de veiling handelen, riskeren boetes.

De nieuwe marktplaats richt zich eerst op bloemen en planten, maar wil later uitbreiden naar andere verse producten zoals groente, fruit, vlees en vis. In tegenstelling tot FloraHolland werkt Floritic volledig digitaal, zonder fysieke veiling of klokverkoop, en met eigen logistieke en betalingspartners zoals Ai2.

Volwassen wordende sector
Ruud van der Vliet deelt in een reactie op LinkedIn dat "de opkomst van meerdere platforms een teken is van een volwassen wordende sector. Concurrentie stimuleert innovatie – van betere data-analyse en prijsinstrumenten tot AI-gestuurde vraagvoorspelling en automatisering van de toeleveringsketen. Voor kopers betekent dit toegang tot een meer diverse en transparante markt. Voor kwekers biedt het behoud van eigenaarschap over hun data, merk en marktstrategie."

Gerelateerde artikelen → Zie meer