Carolien de Ridder runt samen met haar man Léon en zwager Jacques, De Ridder bloemen- en bloembollenkwekerij in Noordwijkerhout. Met 33 hectare tulpenteelt en 9 hectare gladiolen is het familiebedrijf een bekende speler in de sector. Hoewel Carolien jarenlang alleen werkte in de financiële wereld, besloot ze na de geboorte van haar middelste dochter in 1997 ook het familiebedrijf te ondersteunen. Inmiddels is ze verantwoordelijk voor de jaarrekeningen én de verkoop van tulpen en gladiolen. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van Floriday.
"Onze teelten lopen in elkaar over," vertelt Carolien. "Vanaf januari oogsten we tulpen uit de kas, in april overlapt dat met de buitenteelt van pioentulpen en vanaf juni starten we met het rooien van bollen en het oogsten van gladiolen. Dat vraagt om overzicht en flexibiliteit."
© Royal FloraHolland
Een stabiele factor in een dynamisch seizoen
De drukte in het seizoen brengt uitdagingen met zich mee. "Het weer is onvoorspelbaar, piekmomenten vragen om extra handen en dan moet de administratie ook op orde zijn. Digitalisering helpt ons daarbij. Waar bijvoorbeeld fouten in de EAB vroeger veel tijd kostten, kunnen we die nu eenvoudig zelf in Floriday corrigeren. Dat scheelt enorm."
Verkoop op contracten en directe handel via Floriday
De tulpen uit de broeierij worden grotendeels verkocht via de contractfunctie in Floriday, de rest via directe daghandel. Gladiolen vinden hun weg via directe verkoop, de klok en KVV. "We hebben een mooi netwerk opgebouwd. Onze naam helpt daarbij, maar ook het feit dat we professioneel, betrouwbaar en overzichtelijk werken."
Dagelijks overzicht en klantgericht werken
In het gladiolenseizoen start Carolien met het opstellen van een voorraad- en prognoselijst, gebaseerd op informatie uit de kwekerij en het land. Op basis daarvan bepaalt ze haar aanbod en plaatst dit in Floriday. "Ik check de klokprijzen en stem mijn aanbod af op de markt. Sommige klanten zijn nog niet helemaal gewend aan digitaal werken, dus ik help ze op weg. Bijvoorbeeld door via WhatsApp een link naar onze winkel in Floriday te sturen. Dat werkt goed."
Wensen voor de toekomst
Hoewel het systeem goed werkt, ziet Carolien nog ruimte voor verbetering. "Ik zou in Floriday graag een totaallijst kunnen printen van het onverkochte dagaanbod, gesorteerd op artikelnaam. Dan kunnen we voordat we starten met orderpicken Klok en KVV al aanmelden, zodat het transport sneller weg kan. Wat voor meer efficiëntie en overzicht zorgt."
Blijven ontwikkelen
In oktober nam Carolien deel aan een Floriday workshop voor tulpenkwekers. "Daarin werden we bijgepraat over nieuwe ontwikkelingen. Die pas ik dit seizoen weer toe. Het is belangrijk om bij te blijven. Het platform wordt steeds gebruiksvriendelijker en ik merk dat ik er steeds prettiger mee werk."
Advies aan collega-kwekers
"Gewoon beginnen," zegt Carolien. "Volg de tips die je krijgt, probeer dingen uit. Het systeem groeit met je mee. Dankzij onze winkel in Floriday hebben we meer overzicht. Ons assortiment hebben we kunnen uitbreiden en kunnen we inmiddels aantrekkelijker presenteren aan klanten. Je zou toch niet willen dat je dit allemaal nog in Excel moet doen?"
Bron: Royal FloraHolland