Tholen - Ondanks het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas varen de grote internationale containerrederijen nog steeds grotendeels om het Suezkanaal heen. De Duitse rederij Hapag-Lloyd bevestigde deze week dat zij haar schepen voorlopig niet door de Rode Zee laat varen totdat de veiligheid 'duurzaam gegarandeerd' is. Ook andere grote spelers, zoals Maersk, MSC en CMA CGM, blijven voorzichtig.
© Suez Canal Authority
De beslissing heeft alles te maken met de aanhoudende dreiging van aanvallen door Houthi-rebellen in de Rode Zee. Hoewel de intensiteit van die aanvallen sinds het staakt-het-vuren is afgenomen, blijven schepen en bemanningen kwetsbaar. Er zijn de afgelopen maanden nog meerdere schepen aangevallen, waaronder een Nederlands vrachtschip.
Hoge verzekeringspremies
De onzekerheid houdt de verzekeringspremies hoog: rederijen betalen tot wel één procent van de waarde van hun schip extra aan zogeheten 'war risk'-verzekeringen. Voor de grote containerlijnen, die opereren met strakke marges en schema's, is dat een stevige drempel.
Om het verkeer weer op gang te brengen, biedt de Egyptische Suez Canal Authority (SCA) sinds mei forse kortingen op doorvaartkosten, tot vijftien procent voor grote schepen. In februari meldden Egyptische media dat 47 schepen opnieuw via Suez voeren in plaats van via Kaap de Goede Hoop, maar dat betrof vooral kleinere of regionale rederijen.
Grote rederijen mijden Suezkanaal tot eind 2025
De grote containermaatschappijen houden vooralsnog vast aan de langere, duurdere route rond Afrika. Hapag-Lloyd-topman Rolf Habben Jansen verklaarde in augustus dat hij verwacht dat de Suezkanaalroute 'ten minste tot eind 2025' niet bruikbaar zal zijn voor de hoofddiensten van zijn bedrijf.
Ook Maersk, dat samen met Hapag-Lloyd de nieuwe Gemini-alliantie vormt, heeft haar schema's structureel aangepast op de zuidelijke omweg. Een woordvoerder van Maersk benadrukte onlangs dat het bedrijf pas weer via de Rode Zee zal opereren wanneer een veilige, langdurige oplossing is vastgesteld.
De economische gevolgen zijn groot: de langere routes verhogen de brandstofkosten en beperken de capaciteit op de markt, waardoor de vrachttarieven wereldwijd zijn gestegen. Tegelijkertijd lopen de inkomsten voor Egypte fors terug. President al-Sisi gaf in maart aan dat het land door de crisis maandelijks zo'n 800 miljoen dollar aan kanaalopbrengsten misloopt.
Voorzichtig optimisme
Er is wel sprake van een lichte toename van verkeer sinds het dieptepunt eind 2024. Kleine lijnen en gespecialiseerde vrachtdiensten wagen zich weer vaker aan de route, vaak onder militaire escorte of met aanvullende veiligheidsmaatregelen. Maar een massale terugkeer van de grote containerrederijen blijft uit.
Zolang de veiligheid in de Rode Zee niet structureel is hersteld, kiezen de grote spelers voor zekerheid boven snelheid. Het Suezkanaal — normaal goed voor ruim tien procent van de wereldhandel — blijft daarmee voorlopig onderbenut.
Bronnen: Business AM, Trouw, Reuters en Ahram Online