Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw Entry/Exit System zal impact hebben op vrachtvervoer tussen VK en EU

Op zondag 12 oktober heeft de Europese Unie het nieuwe Entry/Exit System (EES) ingevoerd. Dit is een digitaal grensregistratiesysteem voor niet-EU-burgers die het Schengengebied betreden. De uitrol gebeurt stapsgewijs, in de hoop vertragingen aan de grens zoveel mogelijk te beperken. Toch zijn er in de logistieke sector flinke zorgen, zeker rond de goederenstromen tussen het VK en de EU.

Bij hun eerste binnenkomst in het Schengengebied moeten reizigers – waaronder vrachtwagenchauffeurs – biometrische gegevens laten vastleggen. Die gegevens vormen een persoonlijke digitale toegangspas. Het systeem geldt in het hele Schengengebied, met uitzondering van Ierland en Cyprus.

© UK Logistics

Vooral bij de Kanaalovergangen, waar bijna 60% van het goederenverkeer tussen het VK en de EU passeert, wordt vertraging gevreesd. Extra controles kunnen de doorstroming van vrachtverkeer flink vertragen. Volgens brancheanalisten zou een gemiddelde vertraging van 90 minuten voor de jaarlijks 3,35 miljoen vrachtwagens op deze route de Britse economie zo'n £400 miljoen (€456 miljoen) per jaar kunnen kosten.

De invoering van EES was oorspronkelijk al in 2024 gepland, maar werd uitgesteld om landen en bedrijven extra voorbereidingstijd te geven. Toch worden bij de start nog opstartproblemen verwacht, vooral omdat reizigers hun gegevens pas aan de grens kunnen registreren. Logistieke organisaties raden vervoerders aan om extra tijd in te plannen en pleiten bij overheden voor oplossingen als voorafgaande (remote) registratie, om opstoppingen te voorkomen.

Naast grensregistratie houdt het systeem ook automatisch bij hoeveel dagen niet-EU-burgers binnen Schengen verblijven. Zij mogen maximaal 90 dagen binnen een periode van 180 dagen in het gebied zijn – ongeacht of het om werk of privé gaat. Voor internationale chauffeurs betekent dit dat ritten en vakantiedagen bij elkaar opgeteld worden, wat problemen kan opleveren bij frequente leveringen.

Transportorganisaties dringen daarom aan op een uitzondering voor beroepschauffeurs, om verstoringen van het goederenverkeer te voorkomen. Tot die tijd blijft het advies aan vervoerders om goed op de hoogte te zijn van de regels en daar strikt naar te handelen, om boetes of oponthoud te voorkomen.

Voor meer informatie:
Logistics UK
Tel: +44 (0) 3717 11 22 22
[email protected]
www.logistics.org.uk

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer