Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Slimme trailer moet ongelukken tijdens het manoeuvreren terugbrengen naar nul

Het manoeuvreren met een truck-trailercombinatie blijft één van de grootste uitdagingen voor chauffeurs. Eén verkeerde inschatting kan leiden tot forse schade of zelfs letsel. Het Nederlandse bedrijf Trailersync en het Vlaamse KWB Kempische Wagenbouw werken daarom samen aan een slimme oplegger die ziet wat de chauffeur niet ziet. Het project krijgt steun van CrossRoads Vlaanderen-Nederland.

© Interreg Vlaanderen-Nederland

Volgens Max De Feber van Trailersync zijn manoeuvreerongevallen een structureel probleem in de transportsector. "Uit ons marktonderzoek blijkt dat transporteurs met een eigen wagenpark van 100 trailers met gemiddeld 35 manoeuvreerongevallen per jaar te maken krijgen", vertelt hij. "Dat komt neer op een directe, gemiddelde schadelast van 3.320 euro per ongeval. Extrapoleer je dat naar het volledige Nederlandse trailerpark van 167.000 opleggers, dan spreken we naar schatting over 58.450 ongevallen per jaar – elk met het risico op menselijke slachtoffers."

Irritatie bij chauffeurs
Volgens Max schieten bestaande rijhulpsystemen tekort. "Ze reageren te snel of verkeerd, wat leidt tot irritatie bij chauffeurs tot zelfs het negeren van waarschuwingen. De betrouwbaarheid van het systeem lijdt daaronder. Dat willen wij veranderen."

Het doel van het project is ambitieus: het aantal manoeuvreerongevallen naar nul brengen. "Samen met KWB Kempische Wagenbouw willen we tot een intelligente trailer komen die zijn omgeving begrijpt, de chauffeur optimaal ondersteunt met feedback en indien nodig autonoom ingrijpt", legt Max uit. "Dankzij deze technologie evolueert de oplegger van een passief stuk materieel naar een actieve, meedenkende partner."

Eerste prototypes getest
De samenwerking benut elkaars sterke punten. Trailersync ontwikkelt de software en elektronica, terwijl KWB Kempische Wagenbouw de systemen fysiek inbouwt in de trailers. De eerste prototypes worden getest op het terrein van KWB en op de openbare weg. Ook de Technische Universiteit Delft levert academische ondersteuning.

"Met onze 'Uncrashable Trailer' leveren we een bijdrage aan het 'Vision Zero'-beleid van de Europese Commissie: een ambitieus plan om het aantal verkeersdoden en zware ongevallen tot nul te herleiden", stelt Andy Kennis van KWB Kempische Wagenbouw. Zijn collega Bart Thys vult aan: "Door slimme technologie te combineren met praktische bruikbaarheid verhogen we de logistieke veiligheid. De chauffeur krijgt inzichten alsof er iemand achterop de trailer staat die aanwijzingen geeft – maar dan zonder het risico op menselijke fouten."

Subsidie
Het project ontvangt een EFRO-subsidie van 249.892,57 euro via CrossRoads Vlaanderen-Nederland, binnen het thema Industrie 4.0.

Bron: Interreg Vlaanderen-Nederland

Gerelateerde artikelen → Zie meer