Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
KP Holland wil met de sector vooruit

“Zie verduurzaming als een kans”

KP Holland viert dit jaar het 75-jarig bestaan. Het bedrijf, met 175 medewerkers en drie gewasgroepen, produceert op acht locaties bloeiende kamerplanten, maar verzorgt ook veredeling en opkweek van jonge planten. Daarbij streeft de kwekerij altijd naar het hoogst haalbare, vertelt commercieel directeur Pim van der Knaap aan MPS.

"Dat noemen we Plant Excellence. En dat gaat niet alleen om de kwaliteit van het product, maar ook om duurzaamheidsinitiatieven en onze relatie met stakeholders." Die stakeholders vind je overigens overal. "Onze stekken en genetica gaan de hele wereld over. En het product dat we hier afkweken, vind je overal in Europa. Van de kalanchoë die je bij wijze van spreken in elke winkel vindt, tot de curcuma in een mooie sierpot voor de luxere winkels."

© MPS

Versnellers Sierteelt
KP Holland doet veel op het gebied van duurzaamheid – zo is het bedrijf aangesloten bij de Versnellers Sierteelt. "Dat is een club met kwekers en telersverenigingen die met hun achterban willen versnellen op het gebied van duurzaamheid. Daarbij focussen we steeds op een ander thema, zoals water, CO₂ of arbeid."

Ook met MPS lopen goede gesprekken om het aanbod en de mogelijkheden goed te laten aansluiten bij de ambities van kwekers, vertelt Van der Knaap. Hij is dan ook blij met de MPS-A, MPS-SQ en MPS-GAP certificeringen van het bedrijf. "Daarmee heb je iets om op terug te vallen. Je kan laten zien aan afnemers dat je goed bezig bent. Alleen consumenten zegt het niet zo veel dat je MPS hebt, dus naar hen moet je anders communiceren."

Denken in duurzaamheid
Duurzaamheid zit ook in het bedrijf zelf verankerd, legt Van der Knaap uit. "We hebben een meerjarenplan met diverse pijlers, waaronder duurzaamheid. Dat vertaalt zich in afdelingsjaarplannen die de basis vormen voor verdere verduurzaming, op het gebied van substraat, middelengebruik en verpakkingen bijvoorbeeld."

Belangrijk daarbij is een verandering in mindset, vindt Van der Knaap. "Je moet denken in duurzaamheid. Als sector moeten we chemievrij gaan kweken. Onze eigen doelstelling daarvoor is 2030, dus we zijn nu al bezig met testen en onderzoek – soms als bedrijf, soms als collectief, zoals het traject naar 100% Groen geteelde Kalanchoë. Het is een belangrijke ontwikkeling, die concurrentie-overstijgend is."

Samen verduurzamen
Van der Knaap benadrukt tot slot nog eens het belang van samenwerken. "We zijn als kwekers in Nederland in feite één collectief. Daarbij ben je zo sterk als de zwakste schakel, dus zorg dat je in ieder geval niet die zwakste bent, maar begin gewoon met het verder verduurzamen van je bedrijf en product. Zie het als een kans en ga aan de slag."

Voor meer informatie:
MPS
Tel: +31 (0)174 615 715
[email protected]
https://my-mps.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer