Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Samenwerken met de natuur voor het ultieme wow-effect

Consumenten zijn in het tuincentrum constant op zoek naar iets nieuws, iets bijzonders. Aan de veredelaars van Schoneveld Breeding de taak producten te ontwikkelen die de aandacht in de eerste seconde vangen. Veredelaar Sadrach Talahatu en regiomanager Zuid-Europa Gianfranco de Leo vertellen hoe Schoneveld Breeding met ware eyecatchers blijft verrassen. "Mensen moeten in één oogopslag het wow-effect ervaren."

© Schoneveld Breeding

"De potplantenmarkt ontwikkelt zich doorlopend", zegt Gianfranco. "Mensen willen steeds iets nieuws en zoeken producten die hun aandacht trekken." En dat is volgens Gianfranco precies wat een blikvanger is: een product dat direct de aandacht trekt en voor een wow-effect zorgt.

Eyecatchers
Een blikvanger zit, anders dan het woord doet vermoeden, in meer dan alleen de eerste aanblik. "Neem onze Super Serie Odora Cyclamen. Die zijn mooi, maar boeien vooral door hun geur", zegt Gianfranco. Hij wijst ook op Ciao Bella, de Gaultheria van Schoneveld Breeding die bijzonder sterk en krachtig is. "Eyecatchers zijn bijzonderheden. Binnen een bestaande serie of een lijn op zichzelf."

Mutaties
Die lijnen vinden hun oorsprong in het veredelingswerk van Sadrach Talahutu en zijn collega's. "Het begint vaak met een natuurlijke mutatie die we toevallig opmerken. Denk aan een bijzondere bloemvorm of opvallende kleur." Daarna begint het echte werk. Bijzondere mutaties, zitten vaak op minder mooie of zwakkere planten. Sadrach: "Aan ons als veredelaars de uitdaging een mooie mutatie uit de natuur te combineren met een sterke plant die voldoet aan alle standaarden die we hier binnen Schoneveld Breeding hebben." Het kan tot wel vier jaar duren voor de veredelaars de beste combinatie vinden. Daarna moet de plant nog uitvoerig getest worden, zowel intern als extern. Al met al een lang en intensief proces waarbij samenwerking met de natuur voorop staat.

Sadrach blikt tevreden terug op de ontwikkeling van Illusia. "We vonden wat bloemen met omgekeerde bloemblaadjes. Maar qua performance kwam het nog niet in de buurt van het huidige Illusia-bloemtype. Bij Schoneveld Breeding werken we aan sterke, volle planten met een ronde plantbouw en veel bloemen. Daar was absoluut geen sprake van." Door geduldig veredelingswerk steelt Illusia nu de show. Het is het perfecte voorbeeld van een blikvanger die zorgt voor een wow-effect.

Innovaties vermarkten
Voor kwekers zijn zulke innovaties heel belangrijk, vertelt Gianfranco. "Kwekers zoeken altijd naar nieuwe producten, zij houden van nieuwigheden, omdat ze daarmee een breder assortiment aan kunnen bieden." Gianfranco benadrukt dat eyecatchers een aanvulling zijn. "Het standaardassortiment moet je gewoon dik voor elkaar hebben. Met bijzondere producten kun je als kweker en retailer je marge vergroten en extra opvallen."

Gianfranco herinnert zich nog goed dat hij de eerste keer een Super Serie Dragon Cyclaam zag. "Een prachtige kleur, maar een vreselijke plant", lacht hij. "Maar onze veredelaars hebben die bijzondere kleur nu toegankelijk gemaakt voor alle mensen. Een ultiem voorbeeld van samenwerking tussen mens en natuur."

Eyecatchers introduceren
Zulke producten zijn natuurlijk fijn, maar staat de markt er echt altijd om te springen? "Het moeilijkst is de marktintroductie", beaamt Gianfranco. "Je weet niet hoe mensen reageren, of ze het leuk vinden, hoeveel je kunt verkopen, wat de beste prijs is. Je hebt geen historische data en dat kan lastig zijn."

Daarom vormen verschillende afdelingen binnen Schoneveld Breeding zogenoemde 'cropteams'. Daarbij werken collega's samen in teams en maken zij een planning, geven feedback en zetten tests uit, zowel intern als extern. Alle informatie die gedurende dit proces wordt verzameld, resulteert uiteindelijk in een weldoordacht strategische marktintroductie.

Eyecatchers tijdens Schoneveld Open Dagen
Tijdens de komende Schoneveld Open Dagen krijgen bezoekers het volledige assortiment aan eyecatchers te zien: van Djix' naar beneden gerichte bloemblaadjes tot Dragons unieke blauwe collectie. Van Crayons gekleurde bloembladeren tot de geurige Odora, alle bijzonderheden zijn er te vinden. En natuurlijk zijn ook de standaardproducten van alle sterke series te vinden. Want uiteindelijk draait het om de juiste balans: eyecatchers vormen een waardevolle aanvulling op het reguliere assortiment.

Voor meer informatie:
Schoneveld Breeding
Sluinerweg 15
7384 SC Wilp
Tel: +31 (0)571 27 17 17
[email protected]
www.schoneveld.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer