Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloemisten stimuleren om ecologische voetafdruk te berekenen

Eerder dit jaar werd de FlorIT (Florist Impact Tool) gelanceerd, een tool waarmee bloemisten hun footprint kunnen berekenen. Ruud Steur, oprichter van bloemistenplatform FloraNL, stond mede aan de basis hiervan. Nu zet hij zich in om het gebruik van de tool te stimuleren onder aangesloten bloemisten. Zo kan men op de website van FloraNL voortaan zien welke bloemisten het meest duurzaam zijn. "Hopelijk springt iedere bloemist uiteindelijk op deze trein."

FlorIT werd dit jaar officieel geïntroduceerd door de VBW (Koninklijke Vereniging Bloemist Winkeliers). De tool is ontwikkeld door Greenhouse Sustainability op initiatief van Ruud Steur van bloemistenplatform FloraNL. "Met FloraNL ondersteunen wij zo'n 250 bloemisten achter de schermen bij hun bedrijfsvoering," vertelt Steur. "Denk aan ICT, bestelprocessen, facturatie, websites en verduurzaming. Ik was in 2009 de eerste gecertificeerde duurzame bloemist van Nederland en wilde dat alle bloemisten die stap zouden zetten. Omdat een verplichting te veel weerstand opriep, ben ik op zoek gegaan naar een laagdrempelige oplossing. Zo kwam ik bij Greenhouse Sustainability terecht, waar het idee voor FlorIT ontstond."

© FloraNL

Toekomstbestendig ondernemen
Hoewel Steur het initiatief nam, werd in overleg besloten de regie bij de VBW te leggen. Op die manier kan FlorIT breder worden uitgerold en is de tool ook beschikbaar voor niet-deelnemers aan het platform.

Inmiddels zijn de eerste bloemisten gestart met het berekenen van hun footprint. Steur ziet dit als een belangrijke stap voor de sector. "Wie toekomstbestendig wil ondernemen, moet niet alleen automatiseren en zich richten op eigen klanten, maar ook verduurzamen. Alleen dan blijf je als bloemist relevant."

© FloraNL

Zichtbaarheid en bewustwording
FloraNL heeft vooral een sterke positie in de B2B-markt, waar de vraag naar duurzame producten groeit. Daarom is op de website van FloraNL een nieuwe zoekfunctie toegevoegd. Klanten kunnen daar niet alleen zoeken op regio of specialisme, maar ook op ecologische voetafdruk. Het wordt bovendien inzichtelijk welke bloemisten hun footprint al berekend hebben en hoe zij zich verhouden tot anderen.

"We brengen dit actief onder de aandacht via social media en meten hoe vaak er op duurzaamheid wordt gezocht," legt Steur uit. "Die data delen we met onze bloemisten, zodat zij zelf inzien dat verduurzaming steeds belangrijker wordt. Uiteindelijk moet iedere ondernemer zélf de keuze maken, maar de markt dwingt ons wel die kant op."

© FloraNL

Laagdrempelig alternatief
Steur is tevreden met het resultaat. FlorIT maakt het mogelijk om tegen relatief lage kosten en met beperkte inspanning inzicht te krijgen in de eigen voetafdruk. "Het biedt precies de laagdrempeligheid waarnaar ik zocht. Ik zie FlorIT als een locomotief die langzaam op gang komt, maar steeds sneller gaat rijden. Uiteindelijk geloof ik dat steeds meer bloemisten instappen. Niet alleen omdat de maatschappij het vraagt, maar ook omdat het hen zelf sterker maakt."

Voor meer informatie:
FloraNL
Tel.: 085 489 17 73
[email protected]
www.floranl.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer