Tholen - Het is weer een gezellige drukte op de twaalfde editie van het NIMA Sierteelt Marketing Event dat donderdag plaatsvond bij Anthura in Bleiswijk. De aanwezige marketeers krijgen niet alleen een kijkje in de keuken van de veredelaar van anthuriums en orchideeën, maar ook volop stof tot nadenken over duurzaamheid en - hoe kan het ook anders - marketing.
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlDe groep marketeers bij elkaar. Bekijk hier meer foto's.
Kunst van weggooien
De middag begint met een rondleiding door het bedrijf. In de showkas, gevuld met phalaenopsis, (snij)anthuriums en bromelia's, vertelt de veredelaar vol passie over zijn werk. En dat veredelen een kwestie van heel veel geduld is, wordt duidelijk: soms duurt het wel vijftien jaar voordat een nieuw ras op de markt komt. Niet voor niets wordt het ook wel "de kunst van weggooien" genoemd. In de hal van het bedrijf staan verschillende collega's van Anthura klaar om meer te vertellen over de verschillende onderdelen in het bedrijf - van de geschiedenis tot DNA en data in planten.
Samen sterker
Cock van Bommel, Ronald van Schie en Caroline Nederpelt organiseren voor de 12e keer dit Event in samenwerking met NIMA. Cock benadrukt hoe waardevol het is dat de sector samenkomt: "In een uur tijd zie je hier zoveel jaren geschiedenis en ontwikkeling. Mooi dat we elkaar hier vinden, ook al zijn we op sommige gebieden ongetwijfeld concurrenten. Alleen zo kunnen we de sector sterker maken."
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nl
Creating blooming happiness
Commercieel directeur Marco van Herk vertelt vervolgens over de geschiedenis en missie van Anthura: Creating blooming happiness. "We doen het voor happiness, en proberen elke dag de lat een stukje hoger te leggen. Vandaag hopen we ook veel van jullie te leren."
Duurzaamheid is daarbij een steeds belangrijker thema. Anthura focust op drie pijlers: energie, watergebruik en biodiversiteit. Zo worden alle planten richting Brazilië per zeecontainer vervoerd om CO₂-uitstoot te beperken. Toch blijft duurzaamheid een uitdaging en is dan ook de vraag waar in groepjes over nagedacht wordt: "Hoe krijgen we de boodschap van onze sector herkenbaar door de keten? en de stelling om te bespreken: Hoe communiceer je over footprint? En wil je dat?
'Supersexy woordvoerder'
In kleine groepjes duiken de marketeers in op deze vraag en stelling. De uitkomst: footprint is vooral relevant in B2B, maar richting de consument niet direct een thema om breed uit te dragen. Toch komt er ook een opvallend idee langs: in ieder land een 'supersexy woordvoerder' die op een eenvoudige, menselijke manier het verhaal van de sector vertelt. Zo'n gezicht van de sector dat overal aan tafel kan schuiven, zou volgens velen een krachtige manier zijn om de boodschap internationaal uit te dragen.
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlBekijk hier meer foto's.
Persoonlijk contact
Daarna is het tijd voor verdieping in marketing. Jean-Pierre Thomassen wijst op het belang van een duidelijke waardestrategie: kies je voor product leadership, customer intimacy of operational excellence, of een combinatie?
Uit de gesprekken na zijn verdieping blijkt dat ouderwetse sales & marketing in de sector nog steeds gaat over persoonlijk contact. Zien is verkopen – en nieuwe producten consequent bij de handel laten zien, werkt nog altijd het beste.
Marketing is als tuinieren
Stefan Schuyleman sluit daarop aan in zijn verhaal. "Elke inkoper is een mens met een eigen filter, de menselijke factor is in de inkoop en verkoop heel groot." Ook deelt hij dat marketing is als tuinieren en geeft inspirerende praktijkvoorbeelden uit de B2B marketing van buiten onze sector. "Show, don't tell. Stop met invullen wat je denkt dat klanten willen. Laat zien wat je doet, deel je passie. Juist familiebedrijven zijn vaak bescheiden, maar de kracht zit in het visueel maken van je proces." Hij geeft daarbij nog een compliment aan Anthura, die dat volgens hem erg goed heeft gedaan.
Borrel
Zoals gebruikelijk wordt de middag afgesloten met een borrel en maaltijd. Napraten, ideeën uitwisselen en netwerken. Ook gaan de marketeers niet met lege handen naar huis, maar met een mooie anthurium van Anthura.
De volgende editie staat gepland op 26 maart 2026.
Voor meer informatie:
NIMA Community Food & Agri
Tel: 020 503 93 00
[email protected]
www.nima.nl