Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oudijk Gerbera viert 50 jaar gerbera’s

Tholen - Bij Oudijk Gerbera was het afgelopen zaterdag feest. En het was een geslaagd feest. Het bedrijf teelt dit jaar al vijftig jaar gerbera's. Een halve eeuw en ruim 82 Germini's verder, was het tijd om dit te vieren met een feestavond op het bedrijf.

Dat de familie Oudijk niet stilzit, blijkt wel uit de lange historie. Bijna honderd jaar geleden begon het bedrijf met de teelt van groente zoals sla en komkommers. Vijftig jaar geleden volgde de overstap naar gerbera's. Inmiddels staan de broers Dirk-Jan (50) en Laurens (39) aan het roer. Dirk-Jan sinds 1995, Laurens sinds 2007.

© Oudijk Gerbera
De schuur waar ze in de ochtend nog aan het werk waren werd daarna snel omgetoverd tot een geweldig bruin café, deelt Laurens Oudijk trots daags na het feest. "Het was een geslaagd feest."

Verandering
"Vroeger deden we alles in de vollegrond, zonder belichting, echt op de ouderwetse manier," vertelt Laurens. "Nu is de teelt niet meer te vergelijken: belichting, insectengaas, geautomatiseerde systemen en vooral veel aandacht voor duurzaamheid."

Met drie schermdoeken, een e-boiler en drygairs bespaart het bedrijf fors op energie. Daarbij wordt er jaarrond biologisch geteeld en is het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen minimaal. Ook de bedrijfsvoering is flink geautomatiseerd: van sorteermachines tot een volledig logistiek verdeelsysteem. Waar vroeger alles met de hand gebeurde, worden nu wekelijks een miljoen bloemen geplukt en verwerkt.

Klant op één
Ook de afzet veranderde compleet. Waar ooit de klok de norm was, gaat tegenwoordig 90% van de verkoop rechtstreeks naar klanten. "Wij zijn volledig gericht op daghandel," legt Laurens uit. "Wij maken dagelijks de prijzen en klanten bestellen op de dag zelf, in precies de verpakking die zij wensen. Daarnaast worden er veel mixen besteld die we volledig naar klantwens samenstellen. Ook koppelen klanten ons aanbod op kopen op de webshop. Die omslag naar klantgerichtheid heeft ons veel gebracht."

Oudijk Gerbera is daarnaast lid van Decorum. "Decorum is een marketingorganisatie die ons product zichtbaar maakt, zowel bij de exporteur als bij de eindklant," vertelt Laurens. "Daarnaast hebben we een superfijne samenwerking met collega-kwekers binnen Decorum. We trekken samen op, bijvoorbeeld bij het draaien van beurzen, en dat geeft veel meerwaarde."

Liefde voor gerbera's
Ondanks alle veranderingen blijft de liefde voor de Gerbera centraal staan. "Het is gewoon een schitterend product," aldus Laurens. "Ons brede assortiment houdt het altijd interessant. Natuurlijk zijn er uitdagingen – energiekosten en regelgeving drukken zwaar – maar we proberen zoveel mogelijk te elektrificeren en slim in te kopen. Wat er ook verandert, kwaliteit en klantgerichtheid gaan bij ons voorop."

© Oudijk Gerbera

Voor meer informatie:
Oudijk Gerbera
Oogstpad 9
2752 AG Moerkapelle
+31 (0)79 593 39 58
[email protected]
www.oudijkgerbera.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer