John Elsgeest van FlowerCircus en Marcel Jansen van Strøm Creative Marketing hebben hun sierteelt marketingkrachten gebundeld in een nieuw kostenefficiënt promotieplatform voor bloemen en planten, waarin het ontzorgen van sierteeltpartners en helpen van bloemisten centraal staan: The Floral Collective.
© The Floral Collective
Start in Zweden
Op 1 en 2 oktober manifesteren ruim 10 kwekers, veredelaars en productgroepen zich in een grote gezamenlijke stand tijdens de Elmia Garden bloemistenbeurs in het Zweedse Jönköping. Samen impact maken richting Zweedse bloemisten, maar ieder wel met een eigen presentatie, branding en boodschap. De één heeft focus op duurzaamheid, de ander op seizoensverlenging, cadeaukansen of het typisch Scandinavische kleurenpalet.
Verder helpen
Het team van The Floral Collective, inclusief een Zweeds sprekende arrangeur, vertegenwoordigt de deelnemers en zorgt op de beurs voor zichtbaarheid, promotie en storytelling rondom de deelnemende producten of merken. Zo is er een creatieve studio in de stand en zijn er shows, waar gedemonstreerd wordt met commercieel interessante ideeën, die Zweedse bloemisten verder helpen in hun business.
Strijdbaar en duurzaam
Dat is ook precies de basisgedachte van het concept. Zweedse bloemisten zijn strijdbaar en trots op hun vak en willen zich 'duurzaam' onderscheiden van supermarkten. Ze hebben niet alleen een enorme honger naar inspiratie en informatie; ze zoeken vooral ook een uitgekiend assortiment bloemen, planten en verhalen om zich lokaal te kunnen profileren.
© The Floral Collective
Omgekeerd denken
"Hier willen we met een selectie van producten uit Nederland op inspelen. En met ons verlanglijstje uit de markt zijn we productgroepen en kwekers gaan benaderen om samen bloemisten verder te helpen', vertelt Marcel. "Dus geen platte promotie vanuit het aanbod, maar vanuit de vraag of situatie in de markt. Omgekeerd denkend dus."
Ontzorging partners
Ander vertrekpunt is de wens van 'cost-efficiency' bij deelnemers als het gaat om beurzen en andere marketingacties. The Floral Collective staat voor complete ontzorging met resultaat. Als deelnemer hoef je geen dure stand te laten bouwen of medewerkers in te vliegen. Naast het profiteren van schaalvoordelen wordt de impact door de krachtenbundeling ook aanzienlijk vergroot.
© The Floral Collective
Halffabricaten werken samen
"Samen vertellen we immers een sterker en relevanter verhaal richting bloemisten en bereiken we een groter publiek. Je zit elkaar niet in de weg. Je hebt elkaar als 'halffabricaten' in een gemengd boeket of arrangement letterlijk nodig. De benaderde productgroepen erkenden direct de aantrekkelijkheid én effectiviteit van het plan", geeft John aan.
The Floral Collective presenteert en vertegenwoordigt op 1 en 2 oktober in Jönköping o.a. Just Chrysanthemum, Futura by Porta Nova, Lisianthus, Orchid Info, Hydrangea World, Orchids Info, Cymbidium, Anthurium, Love for Lilies, Deliflor en Hello Amaryllis.
"Een mooie eerste stap naar een verdere duurzame samenwerking binnen de keten, met de toegevoegde waarde van de creativiteit, passie, expertise en het vakmanschap van de bloemist als uitgangspunt. Bloemisten blijven van cruciaal belang. Zij zijn met hun winkel, hun kennis, hun passie en social media 'de etalage' voor de branche."
Voor meer informatie:
Marcel Jansen
06-41694165
[email protected]