Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eeuw vol innovatie: Houweling Group bestaat 100 jaar

Tholen - In een afgeladen volle bedrijfshal van Houweling in Bleiswijk sprak Jelte van Kammen van Harvest House gisteren de tuinbouwsector toe. Hij deelde de mening van Mark Houweling dat die sector een topsector is. Jelte deed er zelfs nog een schepje bovenop: "Het is een ware Champions League. We hebben goud in handen. Denk alleen maar aan de steeds grotere aandacht voor gezondheid van mensen. En daar bovenop ook de trend om meer plantaardig te eten dan ooit. Deze ontwikkelingen gaan ons helpen."

Toch rijst de vraag ook weleens: heeft de sector licence to produce? Het antwoord is dus 'ja'. Maar hoe raken we de maatschappij met deze boodschap in het hart? Voor dat doel is De eerste duurzame generatie opgericht. Het doel is om te gaan naar een wereld waar zowel mens als natuur floreren.

© Annet Breure | BPnieuws.nl
Jelte van Kammen, Harvest House

De eerste duurzame generatie
Jelte legt uit dat dit idee gestart is vanuit het ecomodernisme dat Hidde Broersma aanhangt. Kort gezegd staat dat voor duurzame productie met behulp van hoog technologische toepassingen. En dat kan gewoon. "Je ziet nu al dat economische groei ontkoppeld is van extra milieubelasting. Dat is weleens anders geweest, laten we eerlijk zijn. Maar nu, nu is het echt niet meer zo. Je verwacht het misschien niet, maar zelfs in China zie je deze ontkoppeling," presenteert Jelte op het Houwelingse podium. Hij noemt de kracht van de mens dan ook niet te onderschatten. De mens heeft een enorm oplossend vermogen. Dus omarm de technologie, en zie de mens niet als vijand maar als oplossing.

Een ander doel van De eerste duurzame generatie is landsparing; zoveel mogelijk productie op zo min mogelijk grond.

© Annet Breure | BPnieuws.nl
Jan Voshol, Mark Houweling (Houweling) en Jaco de Vries (Houweling Horticulture)

100 jaar Houweling
Gisteren was het dus feest. Of eigenlijk viert Houweling het jubileum drie dagen lang. En gisteren was het de dag voor de tuinbouw.

Wat ooit begon met een slim idee van Cor Houweling sr uit Oudekerk aan den IJssel, groeide uit tot een internationale onderneming die wereldwijd actief is. Houweling Group viert dit jaar een bijzondere mijlpaal: een eeuw lang innoveren.

Op 30 december 1925 schrijft hij zijn bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Zijn vinding – een schermmiddel dat gewassen in de kas beschermt tegen felle zon en hitte – bleek dé oplossing waar kwekers naar zochten. Samen met het bijbehorende reinigingsmiddel verovert hij de markt en legt daarmee de basis voor een familiebedrijf dat drie generaties zou overspannen.

Van kas naar keten
Wat klein begon, groeide al snel uit zijn jasje. Nieuwe panden in Bergschenhoek, Bleiswijk en Berkel en Rodenrijs volgden elkaar op. Ondertussen ontdekten vader en zonen dat verpakkingen niet alleen handig zijn om producten te vervoeren, maar ook om terug te halen, te reinigen en opnieuw te gebruiken. Lang voordat 'circulair' een begrip werd, zette Houweling recycling op de kaart.

In de jaren negentig breidt de organisatie uit met persoonlijke beschermingsmiddelen. Stofmaskers, handschoenen en andere veiligheidsproducten vinden hun weg naar klanten. De rode draad blijft dezelfde: bescherming – van gewas, van product, van mens. Met de overname van een specialist in Apeldoorn ontstaat er een compleet pakket.

© Annet Breure | BPnieuws.nl
Dagvoorzitter Jort Kelder verruilde voor de gelegenheid zijn bretels voor Houweling-werkkleding. Al grapte hij dat hij zijn 'kakkersbroek' toch had aangehouden, om het enigszins ongemakkelijk te houden. Zijn optreden vormde het startsein voor de modeshow, waarin ook de eigen werkkleding van Houweling werd gepresenteerd.

De wereld als werkterrein
De 21e eeuw markeert een nieuw hoofdstuk. Met de overname van een bedrijf in Aarschot (België) en een grootschalige verbouwing van het hoofdkantoor in Bleiswijk, vestigt Houweling zich als internationale speler. Het kantoor met zonnepanelen op het dak staat symbool voor de duurzame koers die het bedrijf vaart.

Vandaag de dag telt Houweling Group meer dan 275 medewerkers en activiteiten in 30 landen.

Voor meer informatie:
Houweling Horticulture bv
Tel: +31 88 1210 590
[email protected]
https://houweling.com/nl/

Gerelateerde artikelen → Zie meer