Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ACM start onderzoek naar prijzen van boodschappen in Nederlandse supermarkten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat onderzoeken hoe de prijzen van levensmiddelen in Nederlandse supermarkten tot stand komen. Aanleiding zijn signalen dat sommige boodschappen in Nederland duurder zijn dan in omliggende landen.

© Tero Vesalainen | Dreamstime

Het onderzoek richt zich op de prijsopbouw van producten uit het dagelijkse winkelmandje. Daarbij kijkt de ACM onder andere naar de winstmarges van leveranciers – waaronder A-merkproducenten – en de marges van supermarkten zelf. Ook prijsverschillen met andere Europese landen worden onderzocht.

Inzicht in marktproblemen
Met het onderzoek wil de ACM inzicht krijgen in mogelijke marktproblemen die kunnen leiden tot hogere prijzen. "Goed werkende markten zijn belangrijk voor zowel consumenten als bedrijven", aldus de ACM. Als leveranciers supermarkten belemmeren goedkoper in te kopen of er onvoldoende concurrentie is, kan dit de prijzen opdrijven.

Het onderzoek moet zowel consumenten als bedrijven duidelijkheid geven over de werking van de levensmiddelensector en mogelijke knelpunten. De resultaten van het onderzoek worden naar verwachting in de zomer van 2026 gepubliceerd. De ACM kan op basis van de bevindingen aanbevelingen doen aan de wetgever of handhavend optreden als er overtredingen worden vastgesteld.

Bron: ACM

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer