Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jacco Vermeer, Leekade Orchids

"Het telen van Cymbidium is veel meer maatwerk geworden"

Tholen - "Het is echt een nicheproduct. Of je wil het, of je wil het niet," vertelt Jacco Vermeer van Leekade Orchids in Bleiswijk, waar hij samen met zijn ouders op 1,6 hectare kleinbloemige cymbidiums teelt. "In Nederland zijn er nog maar een paar kwekers van kleinbloemige cymbidiums, het is echt een specialisme."

© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlJacco Vermeer, Leekade Orchids

Export
Ongeveer 95% van de productie gaat naar het buitenland. Omdat het een nicheproduct is, werkt Jacco ook met directe actieve verkoop, waarbij de focus ligt op bloemisten. "Dit kan bijvoorbeeld een bloemist in New York zijn die maar een klein aantal nodig heeft en dit in onze webshop bestelt. Bij ons hoef je echt geen tien stelen te bestellen. Vier kan ook, en als je er twee wilt, dan stuur je gewoon even een appje. Het is veel meer maatwerk geworden."

© Mirthe Walpot | BPnieuws.nl

Wie het kleine niet eert...
Toch merkt hij dat cymbidiums soms nog een stoffig imago hebben. "Men denkt vaak dat cymbidiums vale kleuren hebben, terwijl er juist veel meer variatie is. We hebben acht hoofdkleuren en wel zeventig verschillende soorten, in allerlei lengtes. De populariteit neemt gelukkig wel toe en oranje is momenteel echt populair. We zien het als een sport om iedere vraag te kunnen invullen. En daarbij verkopen we liever tien keer tien stelen dan honderd tegelijk. Die spreiding maakt dat we meer klanten blij kunnen maken en aan de vraag kunnen voldoen."

Koelproef
Uit een recent onderzoek is een nieuw inzicht ontstaan over het koelen van de bloemen. "De handel denkt vaak dat cymbidiums een aparte behandeling nodig hebben, maar dat is helemaal niet zo," legt Jacco uit. "We kunnen gewoon mee in de koele keten, net als andere bloemen. Ik ben in Londen bij een groothandel geweest waar je een mooie koelcel met geurige bloemen hebt. Zodra je die uitloopt, zie je onze cymbidiums ergens op de grond tussen de accessoires staan, en dat is jammer. Uiteindelijk is het beter voor de verkoop én voor het vaasleven dat ze gekoeld staan."

© Mirthe Walpot | BPnieuws.nl

Enorme puzzel
Acht verschillende afdelingen zorgen voor spreiding in productie, maar het blijft wel een enorme puzzel. Zes weken in het jaar is er geen teelt, van ongeveer eind mei tot half juli, maar ze zijn druk bezig deze periode korter te maken voor een langer seizoen. "Cymbidium bloeit maar één keer per jaar acht weken, dus de teelt moet goed worden afgestemd en afgewisseld. De planten worden beoordeeld na elke ronde, dan beslissen we of een plant goed genoeg is om door te gaan naar volgend jaar, of dat we ruimte maken voor nieuwe planten."

Data en veredeling
Data helpt daarbij. "Mijn doel was vanaf het begin om meer met data te doen. Inmiddels hebben we zoveel inzicht dat we beter weten wat we kunnen verwachten en daarop kunnen anticiperen." Daarnaast gebruikt hij ook de data bij nieuw geïntroduceerde soorten. "Vijf jaar geleden heb ik zelf een kruising gemaakt, meer hobbymatig," vertelt Jacco. "Nu zitten we in het tweede jaar van de selectie. Vanaf een kruising duurt het negen tot tien jaar voordat je er echt iets aan hebt. Je moet dus drie jaar vooruit plannen om nieuwe productie op te zetten, en je hebt dan ook echt niet gelijk volledige productie. Dat moet je dus goed plannen."

© Mirthe Walpot | BPnieuws.nl

Slakken
Uitdagingen in de teelt zijn er genoeg, en slakken vormden daarbij lange tijd het grootste probleem. "Nu zetten we bij elke plant met bloeiende takken een bakje met tarwezemel neer. Daar komen de slakken op af en zo blijven de cymbidiumtakken veilig," legt Jacco uit. "Het is wel een dure oplossing, maar beter dat dan bloemen die niet te verkopen zijn." Verder is het gebruik van bestrijdingsmiddelen minimaal. "Omdat het een koude teelt is, kunnen we van april tot augustus zonder warmte telen. Alleen in de eerste en laatste maanden van het jaar moeten we wat bijstoken."

© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlDoor deze bakjes worden de bloemen niet meer opgegeten door slakken

Niet veel, wel de juiste mensen
Daarnaast is de teelt ook arbeidsintensief. Iedere steel hangt aan een draadje om recht te groeien en ze worden handmatig gesneden. "We produceren zo'n 350.000 stelen per jaar," vertelt Jacco. "Dat betekent veel handwerk. Bij robotisering staan wij dan ook achterin de rij, maar toch proberen we de mogelijkheden te onderzoeken. We hebben niet veel mensen nodig, maar wel de juiste. Daarom hechten we veel waarde aan een vast en goed team."

Allerzielen
Waar Kerst vroeger een belangrijk moment was voor de verkoop, is dat al langere tijd op 1 november. "Allerzielen is voor ons echt de piek. Vooral Italië wil dan witte cymbidiums. Rondom Valentijn zorgen we weer dat we mooie mixen van rode en roze cymbidiums hebben. Je ziet dat de afzet steeds wat verschuift, en daar passen we ons op aan. Dan komen we dus weer terug bij het stuk plannen, wat heel belangrijk is om aan de vraag te voldoen."

Omdat de handel steeds meer online is, vindt Jacco het ook belangrijk dat de naam van de cymbidium past bij de kleur en uitstraling van de bloem. "Het plaatje naar buiten en de productspecificaties moeten kloppen, want dat is belangrijk bij online verkoop."

© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlDeze schoonheid heeft nog een naam nodig... Tips en ideeën zijn welkom bij Jacco

Prijskaartje
Volgens Jacco is er nog wel wat onwetendheid bij de bloemist en consument waarom Cymbidium duurder is dan bijvoorbeeld een Gerbera. "Maar als je ziet hoe arbeidsintensief de teelt is, hoe lang het duurt voor je een goede productie hebt en wat je moet doen om een goede steel te krijgen, is het niet gek dat daar een prijs aan hangt," besluit hij. "Maar wij moeten als kwekers dat verhaal beter vertellen."

Voor meer informatie:
Jacco Vermeer
Leekade Orchids
Tel.: +31 (0)6 144 92 386
[email protected]
www.leekade.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer