Tholen - Schoon, stil, licht en economisch aantrekkelijk. Het zijn stuk voor stuk positieve eigenschappen die je kunt toeschrijven aan de elektrische koeltrailers die THT New Cool sinds enkele jaren verhuurt aan transporteurs. Momenteel rijden er een duizendtal rond op Europese wegen en daarbuiten, maar het lijdt weinig twijfel dat het niet bij dit aantal zal blijven.
De voordelen van een elektrisch aangedreven koelunit geen diesel, geen vervuiling stil en economisch aantrekkelijk
Het begon allemaal in 2007. Twan Heetkamp, toen al actief in de transportwereld, gaf samen met enkele partners, waaronder TRS/Carrier, vorm aan het idee van een elektrische koelmotor. In 2012 rolde het eerste prototype van de band. "In 2013 hebben we hem op de weg gezet. Die draait nu nog steeds. Twaalf jaar en 20.000 draaiuren later werkt hij nog steeds naar behoren."
Tussen 2014 en 2017 volgde een tweede testfase met 22 trailers. Ze reden in dagelijks verkeer, presteerden degelijk en bewezen dat het systeem rijp was voor schaalvergroting. Inmiddels zijn er bijna 1.000 trailers met een elektrische koelmotor van THT New Cool actief, niet alleen in Europa, maar ook in Australië, Nieuw-Zeeland en de VS. De koelmotor kan op alle merken trailers worden gebouwd.

Carrier Vector eCool
Een belangrijke component van de elektrisch aangedreven koelunit is de energie-as. "Die wekt energie op bij het vertragen van de trailer," legt Heetkamp uit. Die stroom wordt opgeslagen in een aluminium behuisd accupakket van Carrier Transicold. "Weegt maar 325 kilo en haalt 4.000 laadcycli bij 80% ontlading."
De opgeslagen energie wordt vervolgens gebruikt door de Carrier Vector eCool koelunit. Bij een te lage accustand – onder de 40% – springt automatisch een generator bij om hem weer op 60 à 70% te brengen. "Het vermogen van de accu is 19,5kWh. Hoe groter het vermogen, hoe zwaarder en duurder. Wij houden het bewust licht en efficiënt. Eén keer per week laden is voldoende."
Diesel eruit, stilte en duurzaamheid erin
De voordelen ten opzichte van dieselkoelunits liegen er niet om. "Allereerst: geen diesel, dus ook geen lekkende tank of dure brandstof. Ten tweede: stilte. De piek zit rond de 56 decibel – wat je hoort, zijn de ventilatoren. Koeling zonder luchtverplaatsing bestaat niet."
Ook economisch is het plaatje aantrekkelijk. "Het systeem is initieel duurder, maar vanaf jaar zeven begin je echt te besparen. Dagelijks verbruik je 30 liter diesel minder. En trailers gaan meestal langer dan zeven jaar mee." Bovendien is het elektrische systeem lichter en beter gebalanceerd. "De accubak zit op de plek van de vroegere palletlaadruimte, waardoor de achteras van de trekker minder zwaar belast wordt."

Netcongestie? Geen probleem
Een veelgehoorde zorg bij elektrificatie is – vooral in Nederland – netcongestie. Maar volgens Heetkamp speelt dat nauwelijks bij hun trailers. "Ze oogsten stroom tijdens het rijden. Dat is energie die anders bij het remmen verloren gaat. Bijladen is nodig, maar niet vaak."
Wel zijn de trailers vooral geschikt voor dagdistributie en kortere ritten. Voor lange ritten moet je onderweg kunnen laden. "Of je rijdt met twee chauffeurs. Maar het meeste koelvervoer vindt toch binnen de dagdistributie plaats. Daar liggen de kansen."
De evolutie is niet te stoppen
De toekomst is elektrisch, niet alleen voor koelunits, ook voor de vrachtwagens zelf. Daar is Twan van overtuigd. "Het is een rekensom. Als elektrische vrachtwagens goedkoper worden per kilometer, schakelt iedereen over. Dat zal niet dit of volgend jaar gebeuren, maar dat moment komt." In 2019 leverde THT een trailer die gekoppeld werd aan een elektrische truck met 100 km bereik. "Twee jaar later zat je al op 200 km. Nu halen ze gemiddeld 600 km. Binnenkort 700 à 800." Nederland telt inmiddels zo'n 800 nieuwe elektrische trucks per jaar. "De technologie is er. Nu draait het om goede infrastructuur en goedkope stroom. Maar de netcongestie zal ook wel worden opgelost in de toekomst en er zullen manieren worden gevonden om elektriciteit tegen voldoende lage prijzen te leveren."
Een opvallend toekomstbeeld dat Twan in die context schetst, is dat bedrijven hun eigen stroom gaan verkopen. "Stel, je hebt een distributiecentrum met zonnepanelen. Overdag wek je stroom op, enkele uren later verkoop je die aan de stilstaande trucks die op je terrein overnachten. Dan lever je als verlader niet alleen goederen, maar ook energie en bespaar je kosten."
De vervuiler: de koelmotor, niet de truck
Wat maar weinig mensen weten: de kleine dieselkoelmotor is vele malen vervuilender dan de truck die ervoor staat. "Zestien keer vervuilender, om precies te zijn," stelt Twan. "Koeltrailers zijn goed voor 20% van het vrachtverkeer, maar veroorzaken meer dan 50% van de fijnstofuitstoot in transport."
Inmiddels zijn er bijna 1.000 trailers met een elektrische koelmotor van THT New Cool actief
Dat komt door een maas in de wetgeving. "De wet stelde dat motoren boven de 17kW aan strenge euronormen moeten voldoen. Dus wat deden fabrikanten? Ze downsizeden de motoren net onder de limiet, in plaats van ze schoner te maken." Daar ligt volgens Twan dus dé kans. "Wil je snel milieu-impact maken in transport, dan moet je de dieselkoelmotoren vervangen. Dat levert meer op dan het elektrificeren van alle vrachtwagens."
Dit artikel verscheen eerder in editie 8, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
THT New Cool 
Horsterweg 74 C
5971 NG Grubbenvorst
Tel: 06-53240260
https://thtnewcool.eu
[email protected]