Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Millie Seagon, The Flower Hub

"We moesten het goede voorbeeld geven"

The Flower Hub, een exporteur uit Kenia die samenwerkt met een groot netwerk van telers, heeft de B Corp-certificering behaald, een belangrijke mijlpaal in hun duurzaamheidsreis. Voor directeur Millie Seagon is deze erkenning zowel een persoonlijke als een gezamenlijke prestatie.

"Het is een grote stap in onze duurzaamheidsreis. Sinds we B Corp ontdekten, was het een persoonlijke doelstelling van mij én van het bestuur," vertelt ze. "Om het nu werkelijkheid te zien worden, en deel uit te maken van de B Corp-gemeenschap, is ongelooflijk. We wilden echt het goede voorbeeld geven aan onze telers en stakeholders. Deze certificering was de meest logische manier om te laten zien dat we doen wat we beloven. Wij vragen onze telers om certificaten die dat aantonen, dus hoe konden we dat zelf níet doen?"

© The Flower Hub
© The Flower Hub

Het formaliseren van duurzaamheidspraktijken
Om de certificering te behalen, moest The Flower Hub bestaande praktijken op het gebied van governance, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten formaliseren en verder uitbouwen. "Gelukkig ontdekten we dat we al veel van de vereisten toepasten. Alleen moesten we die officieel vastleggen of naar een hoger niveau tillen," legt Millie uit.

Voorbeelden daarvan zijn het herzien van het personeelshandboek met aangescherpt beleid, het bieden van volledige medische dekking voor medewerkers en hun gezinnen vanaf dag één, het organiseren van kwartaalupdates voor het hele bedrijf en het reserveren van een percentage van de winst na belasting voor duurzaamheidsinitiatieven zoals MVO, regeneratieve teelt en tuinbouwprojecten.

Een van de grootste uitdagingen was volgens Millie "het aanpassen van de juridische documenten, zodat daarin expliciet staat dat dit bedrijf altijd winst zal afwegen tegen het streven naar een betere wereld voor mens en planeet."

© The Flower Hub

Samenwerken met Keniaanse telers
The Flower Hub werkt met een breed scala aan teeltbedrijven verspreid over Kenia en levert aan diverse internationale markten. "Het is altijd een combinatie van wat onze klanten vragen, waar het product wordt geteeld, en natuurlijk de kwaliteit en prijs," legt Millie uit.

Als lid van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) heeft het bedrijf als doel om 90% van zijn bloemen in te kopen bij teeltbedrijven die gecertificeerd zijn volgens sociale, milieu- en GAP-normen. "Er zijn ook nieuwe en kleinere telers die nog in het certificeringsproces zitten, maar vaak door de hoge kosten nog niet volledig FSI-conform zijn. We blijven hen ondersteunen om dat te bereiken."

Daarnaast bezoekt het technische team van The Flower Hub regelmatig de teeltbedrijven en biedt het ondersteuning en advies.

© The Flower Hub

Steun aan gemeenschap en werknemers
Naast zijn duurzaamheidsinspanningen zet The Flower Hub zich in voor lokale gemeenschappen. Zo hielp het bedrijf bij het herbouwen van een keuken in een kindertehuis in Nairobi, richtte het een speeltuin in bij het autismecentrum van een basisschool en steunde het verschillende lokale goede doelen. Werknemers krijgen bovendien een betaalde verlofdag om vrijwilligerswerk te doen. Daarnaast ondersteunt The Flower Hub initiatieven van aangesloten teeltbedrijven, bijvoorbeeld door laboratoriumapparatuur te leveren aan een gemeenschapsapotheek.

© The Flower Hub
© The Flower Hub

Wereldwijde markten en veranderende eisen
The Flower Hub exporteert wereldwijd, met het Verenigd Koninkrijk als grootste markt, gevolgd door Japan, het Midden-Oosten en Europa. "Verpakken bij de bron speelt tegenwoordig een veel grotere rol dan vroeger," merkt Millie op. "Dat is precies wat mij 30 jaar geleden naar Kenia bracht. Het doet me veel plezier dat het nu zo belangrijk is geworden."

Ze ziet ook kansen in nieuwe markten, waaronder Afrika zelf: "Het is geweldig om te zien dat de vraag naar snijbloemen groeit op ons eigen continent, van Noord-Afrika tot Namibië."

© The Flower Hub

20 jaar groei
Dit jaar viert The Flower Hub zijn 20-jarig bestaan. "Waar ik het meest trots op ben, is dat we begonnen met de visie om te exporteren naar nichemarkten die niemand anders bediende—en dat hebben we waargemaakt," zegt Millie. "Tegelijkertijd concurreren we nu ook succesvol met de grote namen in sommige markten."

Ter gelegenheid van het jubileum kwam het personeel met hun families samen voor een dag in Nairobi National Park, met een currylunch, spelletjes en foto's. "Het is echt een familie—een hele drukke!" lacht ze.

© The Flower Hub

Toekomstige doelen
Vooruitkijkend wil The Flower Hub zijn duurzaamheidsplatform verder versterken, nieuwe operationele systemen lanceren, verkoopgebieden uitbreiden en regeneratieve tuinbouw promoten. "Op het gebied van duurzaamheid zijn we hier om ruimte voor verandering te creëren en ons grote netwerk van telers aan te moedigen, in staat te stellen en te inspireren," besluit Millie.

Voor meer informatie:
The Flower Hub
[email protected]
https://theflowerhub.net/

Gerelateerde artikelen → Zie meer