Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gerbera Joybera niet aan te slepen: "De markt is opnieuw uitgevonden"

Bijna iedere consument kent de Gerbera. Als snijbloem, welteverstaan. Als potplant was het imago van Gerbera jamesonii problematisch. De kwaliteit was vaak onvoldoende. Consumenten kochten te vaak een teleurstelling, retailers en kwekers namen er afscheid van. Tot Schoneveld Breeding Gerbera Joybera op de markt bracht. Niels Zoetelief, commercieel directeur, kan er kort over zijn: "Joybera zet de wereld op z'n kop."

"Joybera is echt next generation genetics", vertelt Niels. Kwekers moesten voorheen veel Gerbera's weggooien en wat wel werd verkocht, was te vaak van een matige kwaliteit. Er was een negatieve spiraal ontstaan. Niels: "Die hebben wij met Joybera doorbroken." Dankzij Schoneveld Breeding is er het hele jaar door een kwalitatieve Gerbera jamesonii beschikbaar in alle delen van de wereld.

© Schoneveld Breeding

Gerbera jamesonii kwaliteit omhoog
Hoofd veredeling Gerard Zwiers besloot meer dan een decennium geleden dat het beter kon. "Hij was van mening dat we waarde konden toevoegen", zegt Niels. "We wilden een product dat uniform is, zodat de kweker weinig tijd en arbeid hoeft te investeren in het rapen en consistente kwaliteit kan verkopen." Naast uniformiteit, is het aantal bloemen opvallend. Joybera start de bloei met drie bloemen en dat gaat zeker door tot tien bloemen, vaak zelfs meer. "Tel daarbij de bijzonder lange houdbaarheid op, en je snapt de positieve reacties in de markt", constateert Niels.

Maar een goed product hebben, betekent nog niet dat de markt gelijk om is. "Klopt", zegt Niels, "wij testen producten na veredeling altijd eerst zelf. We leggen het concept daarna uit aan kwekers en kunnen ons verhaal dan ondersteunen met eigen bewijs." De volgende stap is het uitzetten van proeven bij kwekers. Dankzij het wereldwijde netwerk van regiomanagers en teeltondersteuners is er altijd hulp beschikbaar voor vragen.

Wereldwijd succes met Gerbera Joybera
"Mensen hadden vertrouwen in het concept", blikt Niels terug. "Zij weten dat wij alleen met iets komen als we het verschil kunnen maken. De drempel om zelf een product te gaan testen is daardoor laag." Ook retailers bleken enthousiast over het concept. "Er was wereldwijd vertrouwen in ons verhaal, aan ons de taak dat waar te maken." Het proces van veredeling tot introductie nam heel wat jaren in beslag. Maar nu, ongeveer twee jaar na introductie, is de markt om.

"Het enthousiasme van de markt is groot, Joybera verkoopt zichzelf. Wij kunnen de vraag nauwelijks bijbenen." Ondanks dat de markt voor potplanten wereldwijd versnipperd is, doet Joybera het consequent goed in alle regio's. Van Australië tot Brazilië, van Japan tot Italië, het enthousiasme is overal onverminderd groot. Om de herkenbaarheid van Joybera te vergroten, kwam er een unieke pothoes. "Die slaat goed aan", aldus Niels. "Consumenten weten zowat ze gekocht hebben en waar ze naar moeten vragen als ze opnieuw willen kopen."

Toekomstplannen met Joybera
Nu Gerbera jamesonii Joybera het zo goed doet, is het tijd naar de toekomst te kijken om te blijven verrassen. "Gerbera Joybera is nu alleen beschikbaar in populaire kleuren als oranje, rood, roze, geel en wit. De komende jaren gaan we met dubbelbloemige Gerbera's komen", vertelt Niels. "De kleuren Milkshake en Sunrise, beide een combinatie van roze met geeltinten, worden nu getest bij kwekers. We zijn bovendien bezig met de ontwikkeling van bicolours."

Bredere blik voor Schoneveld Breeding
Schoneveld Breeding staat bekend om veredeling van Cyclamen. Niels reageert direct: "Dat blijft absoluut onveranderd." Schoneveld Breeding blijft even zwaar investeren in cyclaamveredeling, maar ontwikkelt zich tegelijkertijd tot bredere leverancier. "Zomaar een nieuwe Gerbera introduceren zit niet in onze genen. Gerbera was te vaak een product waar niemand op zat te wachten, Joybera is nu een wereldwijd succesverhaal. Wij kijken waar we het verschil kunnen maken en gáán er dan voor. Zo blijven we ook in de toekomstwaarde toevoegen."

Voor meer informatie:
Schoneveld Breeding
Sluinerweg 15
7384 SC Wilp
Tel: +31 (0)571 27 17 17
[email protected]
www.schoneveld.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer