Het nemen van eigen regie door de werknemer heeft pas zin als de werkomgeving uitnodigt tot leren en ontwikkelen. Zo stelt Jolanda Rosloot van Kasgroeit bij LLO Katalysator. "Je kunt niet alleen de medewerker aanspreken op eigen regie als de organisatie er niets mee doet." De vervolgvraag is dan, hoe creëer je zo'n werkomgeving? Hier komt het belang van een sterke leercultuur om de hoek kijken. Een cultuur waarin ontwikkelen niet iets is wat 'erbij' komt, maar een vanzelfsprekend onderdeel is van het werk. Hierbij wachten werkgevers niet op het initiatief van de medewerker om iets nieuws te leren, maar verkennen ze samen waar de medewerker zich in zou willen en kunnen ontwikkelen.
Samen bouwen aan een sterke leercultuur
Om de leercultuur van organisaties binnen de glastuinbouw te versterken heeft Kasgroeit daarom de handen ineen geslagen met de Horti Academy, een consortium bestaande uit bedrijven en kennisinstellingen, om een leercultuurtraject te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld van een van hun trajecten is die bij orchideeënkwekerij Opti-flor. Bij Opti-flor waren er wel losse initiatieven omtrent het versterken van de leercultuur, maar ontbrak er een duidelijke structuur en visie. In samenwerking met Kasgroeit en de Horti-Academy groeiden de losse initiatieven uit tot een samenhangende leerstrategie. Leidinggevenden kregen een coachende rol en medewerkers werden actief betrokken bij hun eigen ontwikkeling. Op deze manier worden medewerkers bij Opti-flor gestimuleerd om eigen regie te nemen.
© Thijmen Tiersma | BPnieuws.nl
Jolanda Rosloot op HortiContact 2025