Divine Flowers, inmiddels de grootste anjerkweker van Nederland en België, werkt al acht jaar met de software van GreenMaster. In die periode is het bedrijf flink gegroeid én veranderd. GreenMaster sprak met eigenaar Arnoud Vooijs over de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, de impact van digitalisering én de toekomst van het bedrijf.
Van pionier tot marktleider
Acht jaar geleden begon Divine Flowers met slechts twee teeltlocaties. Vandaag de dag is het bedrijf uitgegroeid tot een gevestigde naam in de Europese sierteeltmarkt, met een indrukwekkend assortiment van 140 verschillende anjercultivars. "We noemen onszelf weleens de snoepwinkel van de groothandel," vertelt Arnoud Vooijs. "Van standaard trosanjers tot bijzondere soorten, ons aanbod is breed en divers."
© GreenMaster
Efficiënter werken door centralisatie
Een belangrijke stap in de groei was de inrichting van een eigen box op locatie in Aalsmeer, inmiddels vijf jaar geleden. "We hadden zoveel directe handel, dat het logistiek te complex werd op de kwekerij zelf. Nu sturen we elke avond onze dagproducties naar Aalsmeer, waar de orders de volgende ochtend worden gepickt en verzendklaar worden gemaakt," legt Arnoud uit. "Wat overblijft, gaat naar de klok. Dat werkt overzichtelijk én efficiënt."
Omgaan met uitdagingen
De afgelopen jaren kende de sector de nodige uitdagingen, zoals corona en stijgende energiekosten. Toch wist Divine Flowers zich goed staande te houden. "Tijdens corona kwam het internationale transport grotendeels stil te liggen, en er kwamen nauwelijks anjers uit het buitenland binnen. Dat bood ons kansen. De veiling kende veilbeperkingen, maar daar hadden wij geen last van – wij konden alles direct leveren."
Ook de energiecrisis had relatief weinig impact. "We plannen onze energie lang vooruit en hebben geïnvesteerd in verneveling en energiedoeken. Dat helpt."
© GreenMaster
Digitalisering als fundament
Acht jaar geleden stapte Divine Flowers over op de software van GreenMaster, een gespecialiseerd systeem voor de sierteelt. "We waren op zoek naar een pakket dat met ons kon meegroeien, en via via kwamen we bij GreenMaster uit," vertelt Arnoud. "Omdat het systeem toen nog volop in ontwikkeling was, konden we meedenken. Dat was een groot voordeel."
Sindsdien is er veel veranderd, zowel in het bedrijf als in de software. "We zijn verhuisd naar een andere voorraadlocatie, hebben een fusie gehad met een plantenkweker en kregen een nieuw veilingnummer. Alles is naadloos verwerkt in het systeem. En er komen voortdurend nieuwe functies bij. Zo kunnen we nu bijvoorbeeld meer dan 26 regels in een klokbrief verwerken – dat scheelt echt."
© GreenMaster
Samenwerking en toekomstvisie
De samenwerking met het team van GreenMaster omschrijft Arnoud als prettig en persoonlijk. "We hebben korte lijnen. Dat vinden we belangrijk, net als het persoonlijke contact met onze klanten. Soms houd ik bewust wat voorraad achter, zodat klanten even moeten bellen. Dan kan ik ze iets extra's bieden. Die benadering werkt voor ons goed."
Vooruitkijkend ligt de focus op verduurzaming. "We hebben al meerdere keurmerken en werken aan het verlagen van onze footprint. In 2030 willen we volledig fossielvrij telen. Dat is ons doel."
Aanrader voor collega-kwekers?
"Zeker," zegt Arnoud. "Ik heb al aardig wat collega's overtuigd. GreenMaster is gebruiksvriendelijk, snel en goed te koppelen. In de sierteelt is snelheid belangrijk – en dit systeem sluit daar goed op aan."
Voor meer informatie:
GreenMaster
[email protected]
www.greenmaster.nl