Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gaan tuinders met WKK elektrische auto’s laden?

Tholen - Geconditioneerd vervoer en Nederland. Dit zijn de twee pijlers waarop TVB Transport steunt. In 1972 begon oprichter Ton van Bergen met een vrachtwagen vol groenten richting de veiling in Naaldwijk. Vijftig jaar later staat het bedrijf onder leiding van Maurits Hallo en Troy Heemskerk, twee jonge ondernemers. "We weten wat er speelt op de weg, maar ook op de planning," zegt Maurits.


Oud-eigenaar Ton van Bergen bij een van de nieuwe auto's van TVB Transport

In 2022 namen Maurits en Troy officieel het roer over, in 2024 volgde de integratie met SVB Transportgroep. Dankzij die samensmelting bedient TVB nu het hele land vanuit het Westland. Met een vloot van zo'n 85 auto's in de planning zijn ze dagelijks onderweg met voornamelijk groenten en fruit. "We zijn gespecialiseerd in geconditioneerde groepage. En geloof me, bij gekoelde en zorgvuldig samengestelde ladingen komt behoorlijk wat planning kijken," vertelt Maurits.

Zestig procent van hun ritten speelt zich af in de zone Westland – Bleiswijk – Barendrecht. De rest van de kilometers gaat richting Venlo, de Noordoostpolder en Noord-Holland. Buitenlandse concurrentie is er nauwelijks. "Dat komt natuurlijk omdat we hoofdzakelijk binnen Nederland blijven."


Met een vloot van zo'n 85 auto's in de planning is TVB Transport dagelijks onderweg met voornamelijk groenten en fruit.

Elke dag chaos, maar dan georganiseerd
Een strak weekschema? Vergeet het maar. "Elke dag komen er opdrachten binnen die dezelfde dag nog uitgevoerd moeten worden," zegt Maurits. "We hebben vaste klanten die hun orders rechtstreeks in ons ERP-systeem zetten. Maar we kunnen nooit een planning maken die dagen op voorhand vastligt. Daar is onze sector te hectisch voor. Toch slagen we erin om voor elk transport een passende oplossing te vinden, of dat nu met eigen vrachtwagens is of via andere wegen."

In tijden waarin transporteurs schreeuwen om personeel, slaagt TVB er voorlopig in om voldoende chauffeurs aan te trekken. "Er is nu ook een tiental vrouwelijke chauffeurs in dienst. Dat vind ik echt een verrijking. Het is een gezonde evolutie en ik promoot het actief. De sfeer op de werkvloer is goed en de communicatie verloopt vlot. Ik hoop dat meer vrouwen de stap wagen."

Rekeningrijden: wie betaalt wat?
Vanaf 2026 wordt in Nederland rekeningrijden ingevoerd voor vrachtwagens. Voor transportbedrijven zoals TVB betekent dit een serieuze kostentoename. "Per vrachtwagen lopen de kosten op tot tussen de €9.000 en €12.000 per jaar. Ter vergelijking: het huidige eurovignet kost €1.250." Maar hoe verwerk je die extra kosten in een model waar tien verschillende klanten in één truck zitten, allemaal met andere volumes en transportkilometers? "Dat wordt nog puzzelen," zegt Maurits. "We weten nog niet precies hoe we dat eerlijk gaan doorbelasten. Het enige voordeel is dat elk transportbedrijf ermee te maken krijgt, dus het speelveld blijft gelijk."

Elektrisch rijden
Elektrificatie is niet zonder uitdagingen – denk aan de laadinfrastructuur, planning en initiële investeringskosten. Toch ziet TVB de uitdagingen als kansen voor groei, innovatie en samenwerking. Ook op het gebied van duurzaamheid zet TVB grote stappen. Met investeringen in schonere voertuigen, route-optimalisatie en milieubewuste bedrijfsvoering draagt het actief bij aan een groenere toekomst – een aspect wat steeds belangrijker wordt voor zowel opdrachtgevers als wetgevers.

TVB kijkt aandachtig toe, maar blijft voorlopig voorzichtig. "We weten dat de actieradius geen probleem hoeft te zijn. Veel van onze wagens rijden minder dan 200 kilometer per dag," legt Maurits uit. "Maar het opladen? Dat is een ander verhaal."

Snelladen kost momenteel zo'n 75 cent per kilowattuur. Om elektrisch rijden rendabel te maken, mag de prijs volgens Maurits de 15 cent niet overstijgen. En dat is alleen haalbaar met slimme oplossingen. "Overdag laden via zonnepanelen op ons terrein is nog geen optie, want dan moeten de wagens rijden. 's Nachts van het net laden is te duur. Een oplossing is bijvoorbeeld om samen te werken met klanten of een teler die een WKK-installatie heeft. En dat zie je nu ook al in het Westland: bedrijven die daar volop op inzetten."

Toch blijven de investeringen in elektrisch materieel risicovol. "Een elektrische truck kost makkelijk €350.000. Als de techniek zich in vijf jaar verdubbelt in actieradius, moet je die investering in diezelfde periode volledig afschrijven. Dan wordt het een heel uitdagende rekensom."


TVB Transport is gespecialiseerd in geconditioneerde groepage

De vooruitzichten voor de markt van TVB blijven positief. De vraag naar betrouwbare logistieke partners zal alleen maar toenemen, en bedrijven die inzetten op innovatie, duurzaamheid en klantgerichtheid, zoals TVB, zullen daar optimaal van profiteren.

Ook over tanken bij de tuinder wordt nagedacht in Westland. Bart van Meurs vertelde recent over het project namens Division Q.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
TVB Transport
ABC Westland 293
2685 DC Poeldijk
Tel: 0174 246380
www.tvbtransport.nl
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer