Dit jaar viert het Nederlandse bedrijf Arie Bouman Tuinplanten zijn 40-jarig jubileum – een mijlpaal voor een onderneming die zich al vier decennia richt op de tuinplantenmarkt en is uitgegroeid tot een gewaardeerde partner voor tuincentra, bouwmarkten en exporteurs in heel Europa. Wat in 1985 begon met de verkoop van planten en het kweken van rozen door oprichter Arie Bouman, ontwikkelde zich snel tot een bloeiend bedrijf met oog voor assortimenten, trends en marktonwikkelingen.
Dirk en Arie Bouman
Al begin jaren '90 werd duidelijk dat Arie Bouman meer was dan alleen een plantenproducent en markthandelaar: met zijn scherpe blik voor kwaliteit stelde hij steeds vaker ook complete assortimenten samen voor andere handelaren en tuincentra – een dienst die tot op de dag van vandaag tot de kernactiviteiten van het bedrijf behoort. Toen zoon Dirk in 1991, op slechts 16-jarige leeftijd, het bedrijf kwam versterken, begon een nieuwe fase van groei. Vooral in de jaren '90 richtte het familiebedrijf zich consequent op automatisering en digitalisering – een gebied waarin Dirk Bouman al snel een drijvende kracht werd. Deze combinatie van ervaring en innovatief ondernemerschap legde de basis voor een langdurige succesvolle samenwerking tussen vader en zoon.
Aan het einde van de jaren '90 groeide het bedrijf verder, werd extra land aangekocht en werden nieuwe hallen gebouwd. In de jaren 2000 kwamen naast logistieke diensten zoals transport en etikettering steeds meer verkoopconcepten en marktoriënterende assortimenten bij – marketing kreeg steeds meer aandacht. In 2012 nam Dirk Bouman de interne leiding van het bedrijf over en leidde het bedrijf verder richting professionalisering en toekomstbestendigheid. Met de ingebruikname van de nieuwe kwekerij in 2022 nam oprichter Arie officieel afscheid en ging met pensioen, maar bleef voor het team tot op de dag van vandaag een vertrouwd gezicht.
Tegenwoordig is Arie Bouman Tuinplanten veel meer dan een plantenleverancier: het bedrijf fungeert als schakel tussen aanbod en handel, brengt via een sterk netwerk van kwekers een breed assortiment aan groen voor buiten samen en biedt daarnaast uitgebreide diensten zoals logistiek, etikettering en marktoriënterende presentatie van producten. Of het nu voor het verkooppunt in het tuincentrum is of voor de filialen van de grotere retailketens – het doel is altijd om de klant zo goed mogelijk in te richten, zodat deze relevant blijft voor de eindconsument.
Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum zet het bedrijf een nieuwe stap in de richting van de toekomst: op de najaarsbeurs in augustus wordt de nieuwe missie gepresenteerd, inclusief naamswijziging en nieuwe branding. Centraal staat daarbij het nieuwe kernidee "Samen maken we buiten groener!"
Voor meer informatie:Arie Bouman tuinplanten B.V.
Wijksestraat 18
4261 TT Wijk en Aalburg
Tel.: 0416-692632
[email protected]
https://www.ariebouman.nl/