In Wateringen opende woensdag het inspiratiecentrum van Riza Growers, een collectief van zes bloeiende kamerplantenkwekers, haar deuren. De aftrap vond plaats met de Riza Expo, die loopt tot en met 11 juni, en bedoeld is voor exporteurs, retailers, vakhandel en tuincentra. Ook na het event blijft het inspiratiecentrum jaarrond op afspraak geopend. Tijdens een rondleiding vertelde Shirley Barendse, Marketing & Communicatie Specialist bij Riza, meer over het inspiratiecentrum.
© Elita Vellekoop | BPnieuws.nl
Sinds de oprichting van Riza Growers wordt de verkoop en marketing van de aangesloten kwekers centraal georganiseerd. Alle producten worden gezamenlijk aangeboden via Riza. In het gloednieuwe inspiratiecentrum stap je in de wereld van Bromelia's, Orchideeën, Anthuriums en Spathiphyllums. Hier wordt het assortiment gepresenteerd in combinatie met inspirerende toepassingen richting het schap.
© Elita Vellekoop | BPnieuws.nl
Productassortiment.
Eén van die inspirerende toepassingen zijn de seizoensthema's. Er zijn vier collecties samengesteld waarin geselecteerde planten gecombineerd worden met bijpassend keramiek, gericht op Kerst, Valentijn/Moederdag, Pasen en najaar. "Op die manier worden mogelijkheden getoond voor een gevarieerde invulling van het winkelschap gedurende het jaar."
© Elita Vellekoop | BPnieuws.nlDe vier seizoensthema's
Daarnaast worden er vier zogenoemde lifestyles gepresenteerd, gericht op verschillende consumentengroepen. Elke lifestyle vertegenwoordigt een bepaalde sfeer, die is doorvertaald in planten, keramiek en toegevoegde waarde. Met de gepresenteerde moodboards en presentaties kunnen klanten inspiratie opdoen voor hun schapinrichting.
© Elita Vellekoop | BPnieuws.nl
Twee lifestyle thema's, van moodboard, naar presentatie.
Achter de lifestyle thema's staat het keramiek gepresenteerd, bijpassend bij de betreffende lifestyle.
© Elita Vellekoop | BPnieuws.nl
"We zoeken actief de driehoek op tussen kweker, exporteur en eindklant. Wat we willen is simpel: de juiste plant, op het juiste moment, op de juiste plek."
© Elita Vellekoop | BPnieuws.nl
Ook data heeft een eigen plek gekregen in het inspiratiecentrum. "Data geeft ons én onze klanten waardevolle inzichten. Input waarmee we uiteindelijk het winkelschap verder kunnen optimaliseren. Eén van de manieren hoe wij data verzamelen is met QR-codes. Op elke plant bevestigen wij een QR-code. Doordat consumenten deze QR-codes scannen, kunnen wij zien waar en wanneer onze planten terechtkomen. En met een afzet van 45 miljoen planten per jaar zijn dit representatieve data. Achter de QR-code zit tevens een AI-plantcoach, die vragen van consumenten beantwoordt. Wij kunnen de gestelde vragen inzien; dat is waardevolle info voor de hele keten. Met al deze inzichten kunnen we gerichter adviseren richting het schap."
Open jaarrond
Het inspiratiecentrum is niet alleen tijdens de Expo open, maar jaarrond en is relevant voor exportpartners, tuincentra, bloemisten én retail. "We zetten de klant, zijn doelstellingen en de consument centraal. We willen samen met klanten jaarkalenders maken, workshops geven en combinaties uitwerken. Alles om de klant te helpen zijn schap optimaal in te richten. Het draait om samenwerking en efficiency, zeker in een markt waar marges onder druk staan."
Toekomstvisie
Riza zet vol in op vier kernwaarden: excellente service, een breed en diep assortiment, datagedreven werken en duurzaamheid. Henk: "We willen een fijne plek zijn waar mensen geïnspireerd worden en waar je goede gesprekken voert over hoe we samen de keten beter kunnen maken."
Bezoek plannen?
Aanmelden voor de Expo kan via rizagrowers.nl/expo. Het inspiratiecentrum blijft ook na de Expo op afspraak geopend. "We hopen dat dit echt een ontmoetingsplek wordt voor onze klanten en hun klanten," besluit Henk.
Voor meer informatie:
Riza
Tel.: +31 (0)85 23 95 212
[email protected]
www.rizagrowers.nl