Het begon met een mailtje in 2005. "We hebben een idee," zei hij. En zoals zo vaak bij Leo Middelburg was dat geen klein idee. Hij wilde het anders doen. Samen met een paar andere kwekers was hij naar wat bijeenkomsten geweest, en daar begon het te borrelen. Niet langer als losse kwekers vechten voor je eigen plekje, maar samen sterk staan. Samen één gezicht naar buiten, één verhaal, één kwaliteitsbelofte. En zo werd Zentoo begin 2007 geboren. Leo zijn idee kreeg kleur - letterlijk.
© Zentoo
Stapsgewijs groeide Zentoo door: er kwam iemand bij voor de verkoop en er werd een webshop gestart - toen nog best vooruitstrevend. Vol energie en doorzettingsvermogen bracht Leo kwekers bij elkaar, overtuigde hij veredelaars, daagde hij afnemers uit en sleurde hij iedereen mee in zijn passie. Want Leo wilde de chrysantensector veranderen, verbeteren, opschudden. Groter maken. Professioneler. En hij wist: dat lukt alleen als je durft te delen, te verbinden en samen te bouwen.
Een eigen distributiecentrum? Leo zag het al lang voor zich. Niet als droom, maar als logische volgende stap. Niet alleen om slimmer te werken, maar vooral om klanten beter te bedienen. En dat DC kwam er. Een belangrijke stap voor Zentoo én het bewijs dat samenwerken echt loont. En het werkte: Zentoo groeide door. Van een initiatief van 4 kwekers naar een krachtige club van 14 kwekers met meer dan 100 hectare aan gezamenlijke teelt. Een collectief dat er stáát - mede dankzij Leo.
Tussen alle successen door kreeg Leo ook te maken met een persoonlijk verlies: zijn broer Nico. Iets wat altijd op de achtergrond meespeelde, maar nooit zijn passie en drive heeft doen verminderen.
Iedereen die met Leo werkte, heeft wel een typisch 'Leo-verhaal'. Een ervaring, een uitspraak, een idee dat groter werd dan je dacht. Een plan dat begon met "ik heb even zitten denken…" en eindigde met een nieuwe koers. Was het altijd leuk? Zeker niet. Leo kon kritisch zijn, recht voor z'n raap, soms confronterend - maar altijd met een doel. En ja, dat gaf wel eens wrijving. Maar ook beweging. Vernieuwing. Kleur.
Zentoo is vandaag niet meer hetzelfde als toen we begonnen - en dat is precies zoals Leo het wilde. Leo geloofde heilig in blijven vernieuwen. Na 10 jaar gaf hij het stokje - of beter gezegd: de houten hamer - met overtuiging door. In de jaren daarna richtte hij zich op ons kleurrijke assortiment. Het grootste deel van het assortiment dat Zentoo vandaag voert, draagt zijn handschrift. Niet alleen in vorm of kleur, maar ook in visie. Want de Colourful Collective gaat over meer dan bloemen. Het gaat over lef tonen. Buiten de lijntjes durven denken. De markt inspireren. Een verhaal vertellen dat opvalt. Altijd nét iets anders, altijd een paar stappen vooruit. En ook al stond hij de laatste jaren niet meer vooraan, zijn invloed zit overal in. In hoe we samenwerken. In hoe we durven denken. In hoe we kleur geven aan de markt.
We zijn Leo dankbaar. Voor alles wat hij in gang zette. Zentoo draagt voor altijd iets van hem in zich: ondernemend, eigenwijs, verbindend, creatief - en nooit, maar dan ook nooit, saai.
We gaan hem missen.
Maar wat hij heeft gezaaid, blijft bloeien.
Rust zacht, Leo.
Voor meer informatie:
Zentoo![]()
[email protected]
www.zentoo.nl