Op 26 mei vierde men in Polen Moederdag – een van de belangrijkste bloemenevenementen van het jaar. Ook in supermarkten neemt het aanbod bloemen dan zichtbaar toe. Dit jaar viel Moederdag op een maandag, wat voor de inkopers bij supermarkten de nodige logistieke uitdagingen met zich meebracht. Omdat winkels op zondag gesloten zijn, was het onduidelijk of de bloemenvoorraad op vrijdag, zaterdag of maandag geleverd moest worden. Dat vertelt Bohdan Tustanivskyi van Profiflora, leverancier van snijbloemen. Hij bezocht met zijn team meerdere supermarkten in Polen tijdens deze feestdag.
© Profiflora sp. z o.o.
Meer kant-en-klare boeketten
Op zaterdag stonden de schappen al vol met bloemen en boeketten voor Moederdag. Tustanivskyi viel op dat er dit jaar aanzienlijk meer kant-en-klare gemengde boeketten beschikbaar waren dan voorgaande jaren. "Deze trend komt overwaaien uit West-Europa, zoals Duitsland en Nederland. Bij Lidl bijvoorbeeld was meer dan de helft van het schap gereserveerd voor dit soort boeketten." Opvallend was ook dat er dit jaar minder tulpen te zien waren. "We zien dat het aantal tulpen elk jaar verder afneemt."
Verschillen per supermarkt
Tijdens hun bezoeken zagen Tustanivskyi en zijn team een gevarieerd bloemenaanbod, afhankelijk van de supermarkt. "De Poolse keten Dino verraste bijvoorbeeld met hoogwaardige premium rozen van 50 cm met grote bloemkoppen. Daarnaast boden zij tulpen van eigen bodem en anjers die alleen uit Colombia worden geïmporteerd."
© Profiflora sp. z o.o. Dino
Bij Auchan en Kaufland zagen ze het vertrouwde, brede assortiment met onder meer pioenrozen, freesia's en gemengde boeketten.
© Profiflora sp. z o.o.
Auchan en Kaufland
Lidl legde de nadruk op 'boeket in rotan'-arrangementen en aantrekkelijke gemengde rozenboeketten.
© Profiflora sp. z o.o.
Lidl
Biedronka stond, zoals gebruikelijk, bekend om zijn meer budgetvriendelijke bloemenaanbod. "Dit jaar zagen we daar opvallend veel Afrikaanse rozen, trosanjers en gemengde margrietjes."
© Profiflora sp. z o.o.
Biedronka
Groeiende bloemenafdeling
Volgens Bohdan groeit het bloemenaanbod in supermarkten elk jaar verder. "Supermarkten nemen een steeds groter aandeel van de bloemenmarkt in. Klanten waarderen het brede aanbod en de stabiele prijzen. Je ziet vaak al vroeg in de ochtend mensen op zoek naar de mooiste bloemen voor hun moeder. Belangrijk is ook dat bloemen van 6:00 uur 's ochtends tot 23:00 uur 's avonds beschikbaar zijn. Dat maakt het makkelijk om op het laatste moment nog iets te kopen. Wat vooral opvalt, is dat er elk jaar meer bloemen in de schappen liggen met Moederdag. Daaruit kun je maar één conclusie trekken: kinderen houden steeds meer van hun moeders," besluit hij.
Voor meer informatie:
Bohdan Tustanivskyi
Profiflora sp. z o.o. | Polen
T:+48 507 686 315
www.profiflora.pl