Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe staat het met de voorjaarspiek?

De voorjaarspiek gaat haar laatste weken in, nog even en de hoeveelheden verhandelde sierteelt zit weer op het 'normale' niveau. Hoe is de piekperiode tot nu toe verlopen? Die vraag legde Royal FloraHolland voor aan Jozien Lommerts, Ron van 't Hoog en Erik van den Hoek, respectievelijk de logistieke managers van de hubs in Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnburg.

"De afgelopen weken zijn positief verlopen", zegt Jozien. "Op weg naar feestdagen als Valentijnsdag, Internationale Vrouwendag en de verschillende Moederdagen waren de volumes hoog. Sommige feestdagen vielen in een andere week dan vorig jaar, waardoor er een andere volumespreiding was."

© Royal FloraHolland

Recordaantal transacties
Ook Ron is tevreden over de afgelopen piekweken. "Vooral over de dienstverlening rond de klokverkoop van bloemen. We hanteren daar eindtijden en die zijn tot nu toe allemaal gehaald, ook op heel drukke dagen. Op maandag 5 mei, de maandag voor de Nederlandse Moederdag, hadden we in Aalsmeer een recordaantal verwerkte transacties van bloemen. Er waren die dag 93.317 bloementransacties – nooit eerder waren de aantallen zo hoog. Ook voor planten was het aantal, met 27.000 transacties, erg hoog op die dag."

Dit jaar startte Aalsmeer met het orderpicken van planten. "Dat leidt tot een ander afleverpatroon dan bij het verdelen en dat is ook voor klanten wennen. Hoewel dezelfde eindtijden zijn gerealiseerd, ervoeren klanten latere eindtijden. Dat is het gevolg van het gegroeide aantal transacties dat we hebben verwerkt. Onze klanten kochten fijnmaziger in, dus per aangevoerde kwekerskar was het aantal te verwerken transacties hoger."

Aan de aanvoerkant waren de wachttijden korter dan in de vorige jaren, vertelt Ron. "Dat kwam mede door de inzet van professionele verkeersbegeleiders. Vooral tussen 11.00 en 15.00 uur – het drukste moment omdat er dan zowel in- als uitgaande stromen zijn – is dit verbeterd ten opzichte van 2024."

Stabieler verloop
Ron: "Bij de directe verkoop leverde Connect 98% van alle karren binnen een uur uit. De door internationale agenten aangeleverde handel, die bij Dock Services binnenkomt, was wat wisselvalliger; de ene week was daar veel meer te verwerken dan de andere. Maar ook daar verliepen de processen prima, mede dankzij de mechanisatie die daar nu bij wordt gebruikt. Al met al verloopt deze piekperiode in algemene zin stabieler dan in voorgaande jaren, mede dankzij stabiele dienstverlening." Ook Erik ervoer daarin een hoog niveau. "Meer dan 99,8% van alle transacties leverden wij juist bij de koper af. In piektijden is dat iets om trots op te zijn."

Piekplan
"Sommige kopers gaven aan dat er minder regelmaat in eindtijden was dan ze gewend waren", zegt Erik. "Maar dat leidde uiteindelijk niet tot veel verlate leveringen. Om de piekmomenten tijdig op elkaar af te stemmen, hebben we met een werkgroep een Piekplan uitgewerkt, met prognoses van de volumes, op basis van de voorgaande jaren en de feedback die we vanuit de markt krijgen. Zo hebben we op verschillende onderdelen maatregelen getroffen om de piekperiode zo goed mogelijk door te komen. Daarbij brengen we de verwachte volumes steeds een week van tevoren in kaart, om de verwachte eindtijden tijdig aan klanten door te kunnen geven." Jozien: "We voeren wekelijkse kwekerscalls en hebben afstemming met kopers om te evalueren en de prognoses voor de komende weken door te spreken. Om de laatste verwachtingen te delen hebben we mailingen verstuurd naar onze klanten."

Zoeken naar extra mankracht
In Naaldwijk waren vooral de directe stromen hoger dan begroot, vertelt Jozien. "Daarbij merkten we dat het een uitdaging was voldoende mankracht te vinden. We trekken alle registers open om ook in de piekperiode onze logistiek snel en betrouwbaar te houden. Daarom roepen we onze mensen op om ook op roostervrije dagen te komen werken en vragen we ons eigen kantoorpersoneel om ook mee te helpen als piekhulp."

Het werkaanbod bleek lastig in te schatten, zegt Erik: "Dat hebben we beide kanten op meegemaakt, met soms te weinig of juist te veel arbeidskrachten. Gelukkig nam het aantal piekhulpen in de loop van de piekperiode toe; in maart moest het nog op gang komen, maar in april steeg het aantal en het lijkt erop dat die groei doorzet in mei."

Genoeg middelen op elke hub
Op de drukste piekdagen kunnen de aantallen karren en fust krap zijn. Een tekort kan leiden tot vertragingen. Jozien: "Daarom kijken we in deze periode goed naar de beschikbaarheid van logistieke middelen. Dankzij optimale inzet en beschikbaarheid van materieel en middelen hadden we afgelopen piekweken een goede beschikbaarheid in Naaldwijk."

Rijnsburg is een inleverlocatie voor logistieke middelen. Dat brengt extra inspanningen tijdens de piek, zegt Erik: "Op de andere hubs wordt meer verkocht, maar een deel van de karren en fusten die daarvoor worden gebruikt, worden bij ons ingeleverd. Wat wij te veel hebben, brengen we terug naar de andere hubs, om ervoor te zorgen dat daar ook voldoende middelen zijn. Dat opstapelen en vervoeren van die karren is intensief werk. Soms, wanneer er voor alle hubs samen een tekort dreigt aan stapelwagens, kondigen we een interne nachthuur af. Maar dat hebben we deze piekperiode nog niet hoeven doen. Het is gelukt om steeds voldoende stapelwagens, CC's en fusten beschikbaar te hebben, in de juiste hoeveelheid op het juiste moment. Dat is een erg mooie prestatie."

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer