Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

April was een piekmaand

April deed zich gelden als een ware piekmaand. De aanloop naar feestdagen zoals Pasen, Koningsdag, de Dag van de arbeid en Dodenherdenking zorgden voor hogere volumes. Wat ging goed en wat kan beter? Royal FloraHolland deelt de logistieke cijfers van april.

De klokomzet bedroeg in april €192.616.233. Ten opzichte van april 2024 betekende dit een stijging van 7,3%. Ten opzichte van vorige maand was zowel het aantal klokkarren als directe karren hoger. Het aantal verhandelde producten via de klok was hoger (+3,0%) dan vorig jaar en kwam uit op 493.986.795 stuks. De middenprijs bedroeg €0,39 (+4,2%).

© Royal FloraHolland

Dit ging goed:

  • Multi-transactie-veilen (MTV) is per 24 april volledig doorgevoerd op alle klokken. Dit betekent dat MTV nu standaard is in Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg.
  • Het klokproces op de drie exportlocaties kende, met een uptime-percentage van 99,73%, weinig tot geen verstoringen.
  • De logistieke dienstverlening verliep conform de gestelde doelen. Het percentage aankopen die binnen de aangevraagde tijdvakken werden afgeleverd was op Naaldwijk 99,77%,op Aalsmeer 99,75% en op Rijnsburg 99,82%.
  • Ondanks de hoge aantallen karren was het niet nodig interne nachthuur in te zetten om voldoende beschikbaarheid aan stapelwagens te behouden.
  • De piekperiode vraagt lange, intensieve dagen op de logistieke vloer. Daarom vraagt Royal FloraHolland haar kantoorpersoneel om twee keer per jaar hun logistieke collega's te helpen. De maand april liet een stijgend aantal aanmeldingen door kantoorpersoneel als 'piekhulp' zien.

Dit kon beter:

  • Dienstverlening van aflevering Connect karren ging over het algemeen zoals gewenst, maar kon beter op de dagen met onverwacht veel werkaanbod.
  • Planning werkaanbod klok bleek door de vele afhankelijkheden soms lastig te voorspellen.

Verwachting voor mei
De verwachting is dat het aanbod aan karren in mei hoger zal liggen dan in april. Royal FloraHolland verwacht daarbij dat de logistieke dienstverlening ook in mei goed op niveau blijft. Voor maandag 19 mei houden ze rekening met extra drukte door een sterk verhoogd werkaanbod. Om de aflevering conform de doelen te laten verlopen, zijn diverse maatregelen genomen. In de meest recente logistieke nieuwsbrief is aangegeven dat de levertijden op deze dag onder druk kunnen staan.

Het inzetten van een extra vroeg-veildag is op deze korte termijn geen optie, aangezien daarvoor een aankondigingstermijn van 3 weken geldt. De verwachting is nu dat de logistieke dienstverlening op de hubs Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg op 19 mei later wordt afgerond dan gebruikelijk. Op alle hubs geldt dat alle logistieke medewerkers ook op 19 mei alles op alles zetten om vertraagde aflevering zoveel mogelijk te voorkomen.

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer