Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sorteersysteem voor hogere verwerkingscapaciteit van Afrikaanse bloemen

Begin 2024 nam Dock Services een grote stap. De plaatsing van een 'slim' mechanisch sorteersysteem moest zorgen voor een hogere verwerkingscapaciteit van geïmporteerde sierteelt uit Afrika. Na wat uitdagingen in de opstartfase verloopt een groot deel van het proces nu volledig geautomatiseerd én efficiënter. Dat leidt stapsgewijs tot steeds meer voordelen voor klanten.

Dock Services bestaat al zo'n twintig jaar. Als onderdeel van Royal FloraHolland neemt het op de drie grote logistieke hubs de zorg uit handen van 16 importagenten die samen zo'n 50 kwekers vertegenwoordigen. "In Aalsmeer alleen al verwerkt de afdeling jaarlijks zo'n 4,6 miljoen dozen", vertelt Bernard Piet, manager Dock Services. "Per week betekent dit gemiddeld zo'n 300 zendingen aan internationale sierteeltproducten die we ontvangen. De bloemen – grotendeels rozen – komen uit Afrika, de planten vooral uit Italië."

De bloemen zitten verpakt in dozen en worden vanaf de luchthavens van Luik, Brussel, Frankfurt, Maastricht en Schiphol bij Dock Services gebracht. Importagenten kunnen 24/7 hun producten lossen. Vervolgens sorteert het team de binnengekomen bloemen en planten – naar soort, lengte, kweker, koper, order of een combinatie hiervan. De bloemen worden daarna afgeleverd bij de agent die de producten vervolgens verwerkt voor de klok of directe verkoop. Als officiële keuringslocatie biedt Dock Services daarnaast ondersteuning bij inspecties door het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) en de douane.

© Royal FloraHolland

Uitdagingen
Het sorteerproces bij Dock Services Aalsmeer verliep jarenlang handmatig, vertelt Bernard. "Maar sinds vorig jaar gebeurt het machinaal. Dat betekent dat de bloemendozen nu bij aankomst op de lopende band worden gescand en gecontroleerd. De verwerkingscapaciteit neemt daarmee toe, van 800 naar 2.000 dozen per uur."

Zo'n overstap naar mechanisatie kent de nodige uitdagingen, vertelt Bernard. "Bij het doorvoeren van dergelijke veranderingen is het belangrijk dat de hele keten erin meegaat. We vormen samen een netwerk waarin we elkaar nodig hebben om tot efficiënte processen te komen. Toen de nieuwe machine er stond, duurde het een paar maanden voor alles goed op elkaar aansloot. Wanneer niet alle kwekers bijvoorbeeld op de juiste manier verpakken en stickeren, leidt dat tot vertragingen. We zagen regelmatig dat de informatie van de stickers op de dozen niet overeenkwamen met de paklijsten. Zendingen bleken niet compleet. En de sorteermachine kon daardoor niet voluit draaien, waardoor we vertragingen opliepen. Maar gelukkig zijn al die kinderziektes er inmiddels uit en weten onze kwekers en agenten hoe belangrijk de sticker en juiste informatie zijn."

Blijven verbeteren
Stapsgewijs werden de verbeteringen merkbaar en in het najaar van 2024, gelukkig nog vóór de piekperiode begon, bleken de vruchten van deze innovatieve investering te plukken. "Het hele proces is nu echt een heel stuk beter. Het aantal fouten in het verwerkingsproces neemt af en de producten worden sneller verwerkt. Met als gevolg dat we steeds meer producten kunnen verwerken."

In de afgelopen jaren zijn de standaarden en de ketencommunicatie sterk verbeterd, als voorwaarden voor verdere mechanisatie en efficiëntie. Bernard: "Vorig jaar kwamen er nog dozen met geschreven, lastig te lezen aanwijzingen vanuit Afrika binnen. In die dozen zaten dan allerlei soorten bloemen met verschillende lengtes. Nu zijn ze allemaal dubbel bestickerd met QR-codes, waardoor alles goed is te traceren. Dat is een enorme vooruitgang en verhoogt de efficiëntie in de verwerking van import."

Topsport
De positieve ontwikkelingen worden in de markt opgemerkt. Sinds kort maakt ook Marginpar gebruik van Dock Services. Intussen blijft Bernard zich met zijn team richten op verdere verbeteringen van de processen. "Ons vak is soms echt topsport", zegt Bernard. "Je bent zo goed als je laatste wedstrijd. We moeten er dus voor zorgen dat we blijven verbeteren."

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer