April stond voor Pieter Bootsma, CEO van Royal FloraHolland, in het teken van interactie en samenwerking. "Verbinding met onze leden, kwekers, kopers, medewerkers en sectorpartijen is essentieel voor ons als coöperatie en voor de toekomst van ons RFH-platform."
© Royal FloraHolland
Ledensessies
In april zijn diverse ledensessies georganiseerd. Deze vonden plaats in Nederland en Duitsland, andere landen volgen in mei. "We vinden het belangrijk om met leden in gesprek te zijn over waar we staan en waar we naartoe bewegen en hun inbreng mee te wegen. Zelf was ik aanwezig in Heerhugowaard en De Lier. Het was mooi om te zien dat de opkomst hoog was en het sentiment onder de leden overwegend positief. Er waren in totaal (incl. Duitsland) 352 leden aanwezig bij de sessies, die gemiddeld beoordeeld werden met een 7,82."
Met tevredenheid hebben ze teruggekeken op het positieve resultaat van 2024. "In dit opzicht blijft Floriway nog een belangrijk aandachtspunt voor 2025. Tijdens de sessies is verder gesproken over Strategie 2030. De vier strategische speerpunten – daghandel, groeisegmenten, coöperatieversterking en efficiencyverbetering in de hubs – zijn toegelicht en besproken in combinatie met het versterken van ons fundament (organisatie, digitaal & logistiek platform en duurzaamheid). Vooral de investeringen die we moeten doen in onze logistieke hubs stonden hierbij centraal. In het algemeen hebben we ervaren dat er onder de leden begrip en draagvlak is voor de koers die we varen."
Eerste Sector Platform overleg
Op 8 april nam Pieter deel aan het eerste Sector Platform overleg, belangrijk voor de verdere ontwikkeling van Floriday. Het is een nieuwe overlegstructuur tussen kwekers, kopers en Royal FloraHolland. "Belangrijke onderwerpen die besproken werden waren de voortgang van Floriday, waaronder de adoptiegraad en de uitrol van Floriday Daytrade. Daarnaast was het delen van duurzaamheidsdata een belangrijk item. Door gezamenlijk te werken aan sector brede standaarden en hier transparant over te zijn, kunnen we inspelen op de maatschappelijke behoefte aan meer informatie en geven we invulling aan de ambities van de sector op het gebied van duurzaamheid."
Fit for Future
Afgelopen maand is Fit For Future officieel afgerond. Tijdens de Focusgroep klein-dag op 7 april is het programma afgerond, waarbij alle afdelingen door middel van pitches hun kern, veranderingen en doelen presenteerden. Het gehele traject is grondig geëvalueerd door middel van een survey en interviews. De resultaten hiervan zijn ook gedeeld met de ondernemingsraad. "Dit gaf ons waardevolle inzichten in hoe we hebben gewerkt en wat het heeft opgeleverd. Daaruit zijn heldere leerpunten gekomen, die we meenemen naar volgende trajecten."
"Daarmee markeren we een belangrijke stap om als organisatie toekomstbestendig te zijn, efficiënt en effectief. Met de juiste mensen op de juiste plaatsen en door slim te werken. Hiermee houden we onze kosten ook goed beheersbaar, noodzakelijk voor een coöperatie als de onze. Ook in 2025 en 2026 houden we continu aandacht voor verbetering van processen en samenwerking."
Weerbaarheid
Namens Royal FloraHolland was Pieter in april aanwezig bij de Bilderbergconferentie van VNO-NCW, waar het thema 'weerbaarheid' centraal stond. Minister-president Schoof sprak over de geopolitieke spanningen en de noodzaak om als land minder afhankelijk te zijn van kwetsbare ketens. Thema's als energiezekerheid, economische veiligheid en publiek-private samenwerking stonden hoog op de agenda.
Tijdens verschillende sessies werd besproken hoe het bedrijfsleven kan bijdragen aan structurele weerbaarheid, onder meer via innovatie, risicospreiding en investeren in talent. "Dat is iets wat ik ook nadrukkelijk meeneem naar RFH. De conferentie bood waardevolle inzichten in de gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid en bedrijfsleven om voorbereid te zijn op een veranderende wereld. Op veel kleinere schaal werd ook stil gestaan bij sociale weerbaarheid en de druk van het perfect moeten zijn, die onze jongeren vandaag de dag parten speelt."
Young Flora
"Binnen onze eigen organisatie is Young Flora actief, een netwerk van jonge professionals dat zich inzet vanuit verbinding en ontwikkeling. Vorige week was ik te gast bij hun college tour. Tijdens een open en inspirerend gesprek kreeg ik vragen over mijn loopbaan, privéleven en visie op de toekomst. Ook werd er gesproken over de mogelijkheden voor de jonge generatie binnen Royal FloraHolland, waaronder stages en traineeships."
"Ook binnen het MT hebben we expliciet stilgestaan bij de ontwikkeling van intern talent. Alleen al in 2024 en begin 2025 vonden 14 promoties plaats. Het gericht volgen en ondersteunen van talentvolle collega's is voor ons een belangrijke voorwaarde om als organisatie vitaal en toekomstbestendig te blijven. Daar blijven we actief op inzetten."
"Tot slot wil ik jullie graag wijzen op de week van de Roparun. In de week van 25 mei veilen wij producten onder het label 'Roparun' en de naam van de kweker. Deze producten worden aangeboden door diverse kwekers en de volledige opbrengst gaat naar stichting Roparun. Een mooi moment om samen stil te staan bij dit bijzondere initiatief."
Bron: Royal FloraHolland