Tholen - Zo'n 40.000 bezoekers kwamen afgelopen week naar IPM Essen om de nieuwste trends en innovaties te bekijken en weer even bij te praten met oude bekenden uit het vak. Ruim 1400 exposanten uit 45 landen waren aanwezig op de beurs om hun rozen, philodendrons, trommelfilters, substraten en plantenpotten te laten zien.

Een aantal veredelaars op een rijtje, met de klok mee: Sander Ilsink van Interplant Roses; ABZ Seeds met Ilona Smith en Paul Doodeman; Sirekit Mol, Marc Driessen en Annieck Ruijgrok van Beekenkamp en het team van Schoneveld Breeding. Bekijk hier de fotoreportage.
Volgens meerdere exposanten op de beurs was het opvallend hoeveel kopers van grote tuincentra en supermarkten, zoals Lidl en Aldi aanwezig waren. Naast een grote delegatie Nederlanders, was er ook een Spaans, Italiaans en Turks paviljoen op de beurs. Op verschillende plekken, zo ook bij Bloemenbureau Holland, werden lezingen gegeven. Daar werden de hele dag door presentaties gegeven over onder andere bloementrends, zoals conservatief en cottagecore, en zelfs combinaties in bloemstukken met groenten waren te zien.

Met de klok mee: het team van Bloemenbureau Holland; Johan en Bob van Workstep; Team Van Nifterik; Team Luiten / Saarlucon, Bekijk hier de fotoreportage.
Meerdere Nederlandse bedrijven ontvingen een IPM Nieuwighedenprijs, waaronder VitroPlus met de Asplenium 'Yuaspgio' Gioia en Schoneveld Breeding met de Ilusia. Daarnaast werd ook de Show Your Colors Award gewonnen door kweker Heinje met de bodembedekkende hortensia 'Breaking Ground', die werd bekroond voor de beste storytelling.
De beurs begon dinsdag goed, kende een drukke woensdag, maar zag het aantal bezoekers vanaf donderdagmiddag geleidelijk afnemen, met een rustige vrijdag als gevolg. Toch bracht het einde van de beurs nog wat levendigheid en opvallende beelden, toen bezoekers met tassen en karren vol bloemen huiswaarts keerden. De stands moesten immers toch leeg.
Inslaan!
IPM Essen staat ook in 2026 op de agenda. Dan vindt de beurs van 27 tot en met 30 januari plaats. 86 procent van de standhouders heeft alweer besloten volgend jaar deelt te nemen, deelt de organisatie. Ook zegt 93 procent van de bezoekers er volgend jaar weer bij te zijn.
Eén ding is duidelijk: ondanks wereldwijde uitdagingen blijft de sector optimistisch naar de toekomst kijken en wordt er zeker niet stilgestaan.