Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Export bloemen en planten realiseert 7,1 miljard euro omzet

De Nederlandse bloemen- en plantenexport sluit 2024 af met een groei van 4%, wat resulteert in een omzet van 7,1 miljard euro. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB Branchevereniging voor de groothandel in bloemen en planten.

De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro, deelt Floridata op LinkedIn. "Na twee jaren van krimp realiseren we weer groei, maar we staan voor aanzienlijke uitdagingen," aldus Matthijs Mesken, directeur van de VGB. De volumes voor planten lagen 2% achter op 2023, terwijl bloemen 3% achterliepen.

Marges onder druk
De marges staan onder druk. Handelaren moeten duurder inkopen, terwijl ze te maken hebben met oplopende kosten voor arbeid, inspecties, transport, energie en veilingkosten. "Het is niet mogelijk om al deze kosten door te berekenen aan klanten, waardoor de druk op de gehele keten wordt gevoeld," meldt Mesken.

Ontwikkelingen in de top 10 exportlanden
De exportwaarde naar Duitsland blijft stabiel op 1,7 miljard euro. Het Verenigd Koninkrijk en Polen tonen een stevige groei van respectievelijk 9% en 18%. Frankrijk ziet de grootste daling, met een krimp van 6%. Zweden en de Verenigde Staten maken plaats voor Spanje en Denemarken in de top 10. Buiten de top 10 was de groei 7%, wat wijst op een verdere spreiding, met name naar Oost-Europese landen zoals Tsjechiƫ, Hongarije, Slowakije en Roemeniƫ.

Groei in het retailsegment
Supermarkten nemen 35,7% van de export voor hun rekening, een stijging van 2 procentpunten ten opzichte van 2023. Tuincentra en bouwmarkten hebben een aandeel van 13,7%, terwijl importgroothandelaren goed zijn voor 27,6%. De groeiende dominantie van supermarkten gaat ten koste van traditionele bloemisten. Hoe groter het aandeel naar grote retailklanten, hoe belangrijker CSRD-duurzaamheidsverslaglegging wordt voor handelsbedrijven in de waardeketen.

Grote uitdagingen voor dit jaar
Er wordt verwacht dat geopolitieke spanningen, arbeidsmigratie, transportproblemen, duurzaamheid en kostenbeheer belangrijke thema's blijven in 2025. Ondanks deze uitdagingen blijft de veerkracht van de sector groot. Handelaren blijven innovatief en weten kansen te benutten in een dynamische markt.



Voor meer informatie:
Stichting Floridata
Europalaan 400
3526 KS Utrecht
T: 020 - 820 00 35
[email protected]
www.floridata.nl

Publicatiedatum: