Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bas van Mourik, Van Helvoort Company:

"De Santini heeft een sterke positie in de Europese retail"

Tholen - Wanneer je bij Van Helvoort Company (VHC) in Brakel binnenstapt, kom je in een zee van Santini's terecht. Onder leiding van Bas van Mourik produceert het familiebedrijf jaarlijks zo'n 130 miljoen stelen op vijf locaties in Nederland, verdeeld over negen teeltrondes. Bas merkt dat de kleinbloemige chrysantensoort steeds meer terrein wint in de Europese bloemenmarkt.

Korte teelt, groot resultaat
Terwijl we door de kas lopen, valt direct op hoe strak de teeltrondes bij VHC zijn georganiseerd. Per vak staan de Santini's ingedeeld, met exacte data erbij. "We planten 90 stekken per vierkante meter en na zeven à acht weken zijn ze klaar voor de oogst. Zo is dit vak vanochtend geoogst," vertelt Bas, terwijl we langs een leeg vak lopen. "Eind van de middag staan de nieuwe stekken er weer in."

Om dit proces soepel te laten verlopen, speelt data een belangrijke rol. "Hoewel we de marktprijs niet kunnen beïnvloeden, hebben we wel controle over hoe we ons proces inrichten en welke kosten we zelf maken," legt Bas uit.

Wat dat betreft ziet Bas ook altijd nieuwe mogelijkheden en kansen om de teelt naar een hoger niveau te tillen. Technische innovaties spelen hierbij een belangrijke rol. Hoewel het gebruik van LED-belichting volgens Bas inmiddels geen nieuws meer is, helpt het zeker om in de donkere wintermaanden een constante kwaliteit te garanderen. "De combinatie van technologie en jarenlange teeltkennis maakt dat we goed kunnen inspelen op de omstandigheden."

Sterke positie in een concurrerende markt
In tegenstelling tot de troschrysant, die steeds meer wordt ingehaald door bloemen uit landen als Colombia, blijft de Nederlandse santini groeien in populariteit. "De Santini is geliefd als opvuller in boeketten en heeft een sterke positie, vooral in de Europese retail," vertelt hij.


Een boeket in een Engelse Tesco-supermarkt

"Bloemen worden steeds vaker via supermarkten verkocht ten opzichte van bloemisten. Dat maakt het belangrijk om goed te kijken naar wat er in de schappen ligt," zegt Bas, die geregeld naar Engeland of Polen reist om daar het aanbod in supermarkten te bekijken. "Het verschil tussen hoog- en laagsegmentsupermarkten valt me vaak mee. De boeketten zijn steeds meer vergelijkbaar, al kan de prijs iets verschillen."

Packed at source
Een belangrijke stap in de strategie van VHC is het introduceren van consumentklare boeketten. Het bedrijf levert al langere tijd seizoensmixen, maar vanaf eind week drie start het bedrijf met het maken van complete boeketten.

Het principe van "packed at source," waarbij boeketten direct vanuit de kwekerij worden geleverd, zorgt niet alleen voor een kortere keten, maar ook voor meer efficiëntie. "We overleggen nauw met onze klanten, zoals supermarkten, om samen de keten te verbeteren. Die samenwerking is voor ons heel belangrijk om duurzame relaties op te bouwen," vertelt Bas.

Marktgedreven keuzes
Bij alle beslissingen van VHC staat de markt centraal. Bas: "Onze investeringen, zoals die in Kenia, worden altijd gebaseerd op marktontwikkelingen. Zodra transport per boot vanuit Kenia weer mogelijk is, zal dat voor een lagere footprint zorgen. Dat is iets wat we in Engeland al zien gebeuren met bloemen uit Colombia."

Voor Bas is stilstaan geen optie. "Ik zie altijd mogelijkheden om de teelt van onze santini's te verbeteren. Santini's vormen een belangrijk onderdeel van boeketten en spelen een belangrijke rol in de Nederlandse markt," sluit hij af, terwijl de zon op deze koude winterdag de kas in schijnt.

Voor meer informatie:
Bas van Mourik
Van Helvoort Company
Tel: +31 (0) 418 67 71 55
[email protected]
www.vanhelvoortcompany.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer