De transportsector heeft een lastig 2023 achter de rug, als gevolg van de afgenomen internationale handel, de op een lager pitje draaiende industrie en lagere winkelverkopen. Een voorzichtig herstel heeft ingezet, dat naar verwachting in 2025 verder zal doorzetten, zo blijkt uit een sectorprognose van ABN AMRO.
Het welzijn van de werknemers is matig, mede door het moeten maken van overuren en gebrekkige veiligheid, al zet de sector hier goede stappen.
Het tekort aan personeel piekte in de zomer van 2022. Daarna nam de internationale handel af. De energiecrisis en de snel stijgende rente zorgden voor vertragende economische groei. Ook bouwden veel ondernemingen in de industrie en handel de tijdens de pandemie ontstane overtollige voorraden af, waardoor de goederenvolumes daalden. Het tekort aan arbeidskrachten is sindsdien afgenomen, maar nog altijd ziet bijna de helft van de ondernemingen in de transportsector het tekort aan arbeidskrachten als belangrijkste belemmering. Het tekort aan personeel neemt waarschijnlijk weer toe naarmate de markt verder herstelt. ABN AMRO verwacht dat de transportsector dit jaar groeit met 2 procent, en in 2025 met 2,5 procent.
Transportsector zeer grijs
Het welzijn van medewerkers in de transportsector is de afgelopen jaren fors verbeterd. Dat is ook nodig, want de transportsector is van alle sectoren het meest vergrijsd en kampt met het grootste personeelstekort. Maar liefst 31 procent van de medewerkers in de sector is 55 jaar of ouder, tegen 23 procent in de Nederlandse economie als geheel.
Wat betreft de persoonlijke ontwikkeling scoort de sector goed, al zouden leidinggevenden het ontwikkelen van vaardigheden meer kunnen stimuleren.
De meeste overuren
Verder kan de sector het welzijn van medewerkers verder verbeteren. De werkprivébalans is sinds 2021 verbeterd, onder andere door meer vrijheid in het bepalen van werktijden en het opnemen van verlof. Medewerkers in de transportsector werken relatief vaak over, het meest van alle sectoren. Op gezondheid en veiligheid scoort de sector matig. Het aantal ongevallen is licht toegekomen, mogelijk door de toename van het aantal verkeersongelukken. Maar ook in warehouses of bij het laden en lossen kunnen ongelukken gebeuren. Werkgevers doen er goed aan hun medewerkers veiligheidstrainingen aan te bieden, om letsel en schade te voorkomen. Ook is het mogelijk dat het hoge aantal overuren tot vermoeidheid en daarmee tot gevaarlijke situaties leidt.
Lees hier de prognoses van alle sectoren
Bron: ABN AMRO