Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jelle Schouwstra, Schouwstra Transport

Zweedse markt zit met dure Nederlandse bloemen in zijn maag

Tholen - Sinds afgelopen december heeft Schouwstra Transport de boel omgegooid. Traditioneel worden de bloemisten en tuincentra in de grote steden beleverd, maar op aanvraag van verschillende klanten wordt tegenwoordig ook elke week zowel de west- als de oostkust aangedaan. "Klanten waren veelal in de veronderstelling dat wij alleen maar een vaste route reden, maar dat is niet waar. Nu we er meer ruchtbaarheid aan hebben gegeven dat we ook dieper het land inkomen, heeft dat ons nu al twee volle dagen extra transport opgeleverd."


Jelle Schouwstra. Fotocredits: Matty van Wijnbergen

De transporteur rijdt al 40 jaar op Zweden en is daarmee vermoedelijk de oudste, nog zelfstandig opererende logistiek dienstverlener in zijn soort. De mannen - vader, zoon en drie medewerkers - spreken allemaal Zweeds en maken er een sport van de klant zoveel mogelijk te ontzorgen. Het is daarmee niet de budget-super onder de transporteurs, die naar eigen zeggen vaak uit Oost-Europa komen, maar onderscheidt zich door een tot in de puntjes verzorgde service. Ook kan het bedrijf zich, met het oog op grotere bedrijven van 100+ voertuigen, verheugen in een zekere underdogpositie.

Elektrificatie
Zoals in Nederland zullen ook in Zweden vanaf volgend jaar auto's rijdend op fossiele brandstoffen uit de binnensteden geweerd gaan worden. "Dat gaan wij niet waarmaken, maar met ons niemand niet," weet Jelle. "Ik heb zomaar het vage vermoeden dat iedereen het afwacht en dat wanneer het zover is, de soep niet zo heet gegeten zal worden. Maar op de langere termijn zal het er allicht wel van komen. We hebben zo'n beetje de nieuwste auto's die er zijn en zuiniger kun je niet rijden, maar het valt nog te bezien of we daar straks nog overal mee terecht kunnen."

Maar mensen moeten toch hun spullen hebben? "Ja natuurlijk, maar ik denk dat we naar een soort Amerikaans/Amazon concept gaan, waarbij goederen in grote distributiecentra buiten de stad worden verzameld en het vandaar met busjes zal worden uitgegeven. Maar ook dat weet ik niet en als er iemand is die het wel weet, horen we dat graag. Er wordt ons niets gezegd, we horen allerlei geluiden van onze klanten, maar vanuit de Zweedse overheid horen wij niets."

Dure handel
Traditioneel rijden de mannen bloemen en planten, bloembollen en een enkele keer ook een machine vanuit Rijnsburg. Dit jaar was de start van het tuinplantenseizoen moeizaam. "Het is lang koud geweest en pas de afgelopen dagen is de handel wat aangetrokken. Dat gaat ervoor zorgen dat we het de komende tijd erg druk zullen hebben. Daarbij speelt mee dat men de Nederlandse handel steeds vaker als 'te duur' ervaart en dat is een probleem. Het land heeft veel eigen productie waar het gaat om planten en haalt de handel anders wel uit Denemarken of Duitsland. Bloemen hebben ze echter niet en wat dat betreft is men toch echt op Nederland aangewezen. Voorlopig zal dat niet veranderen, dat is het goede nieuws, maar toch is het wel heel hard gegaan. We moeten ervoor waken niet een kritische grens te passeren."

Voor meer informatie:
Jelle Schouwstra
Schouwstra Scandinavian Transports BV
Tel.: +31622998468
[email protected]
www.schouwstra.com