Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kijkje in de box bij Hans Visser Bloemen

“Klanten zijn geen nummer, met relaties bouw je aan de toekomst”

Tholen - Langzaamaan komen de eerste seizoensbloemen uit de Nederlandse kas, en op een rondje door de box bij Hans Visser Bloemen, een grote bloemenexporteur die veel op de klok zit en zowel retailers als bloemisten door heel Europa belevert, krijg je een aardige indruk van het aanbod.

"We kopen zoveel mogelijk op de klok", vertellen directeur Martijn de Zwart en manager Richard de Boer. "Wat we direct kunnen doen, doen we natuurlijk direct, maar ons klantenbestand is gebaat bij wat er op de klok gebeurt. Dus zeker 80% kopen we daar in."

Die aanvoer op de klok is de afgelopen weken redelijk stabiel geweest. De grote verandering van de afgelopen tijd zit hem in het Centraal Veilen. "Een positieve ontwikkeling", zo weet Martijn, "want dat biedt meer overzicht en daar zijn wij als grote koper bij gebaat. Je ziet dat de dynamiek er wel door verandert, maar niet dat het als instrument aan belang inboet. Er zal altijd wel iets van een klok blijven, omdat de kweker, zeker wanneer hij een breed en met het seizoen wisselend assortiment heeft, die prijsvorming gewoon nodig heeft."

Webshop is instrument
Overigens zijn termijnhandel en klokhandel in de bloemen altijd op zoek naar een balans, weet Richard, maar zijn beide wel aan verandering onderhevig. "Het grootste verschil met vroeger is dat er veel meer contact is met de kwekers. Een belangrijke reden is dat die zelf dikwijls meer actiematig is gaan werken. Aan de andere kant zie je dat de handel zelf minder zijn klanten opzoekt. Webshops zijn steeds belangrijker geworden en alles gaat digitaal. Hoewel wij er natuurlijk ook een hebben, zien we die webshop toch meer als instrument. Wij blijven inzetten op persoonlijk contact, klanten zijn geen nummer en ik denk eigenlijk dat we met iedere klant dagelijks wel contact hebben."

Duurzaam zaken doen
Hans Visser Bloemen ziet de afgelopen jaren de aantallen iets groeien, maar heeft anderzijds geen spectaculaire nieuwe markten "ontdekt". Zo er al iets uitspringt is het Oost-Europa, waar over de afgelopen drie jaar ongeveer 20% groei gerealiseerd werd. Klanten zijn groothandels en bloemisten, "van heel groot tot heel klein", maar naar eigen zeggen wordt nooit geleverd aan een klant van de klant. "Dat kan een hele spagaat zijn, maar we zijn daar erg scherp op. Zoals we vooruit willen en met alle moderne technologie├źn meedoen, maar ook het persoonlijke contact, een belletje en even tuinen, erin willen houden. Dat kost soms misschien wat meer moeite, maar op de langere termijn is dat de meest duurzame manier van zaken doen."

Voor meer informatie:
Hans Visser Bloemen
Richard de Boer
[email protected]
www.hvisserbloemen.nl